Publikované: 14.07.2021
Auktualizované: 15.08.2024
Naučte sa ako budovať odkazy pre svoj web tak, aby posilňovali silu vášho webu a pomáhali mu zlepšovať pozície v Google vyhľadávaní. Prečo sú odkazy dôležitý SEO faktor, ako fungujú a ako ich budovať systematicky?Designed by macrovector/Freepik
Snažíte sa pracovať na SEO, budujete odkazy pre svoj web, no stále sa vám nedarí získavať top pozície v Google vyhľadávaní?
Tip: Počujete o SEO prvý krát a neviete o čo ide? Prečítajte si čo je SEO a prečo sa mu venovať.
S týmto návodom sa vám pokúsime pomôcť pochopiť základné aspekty budovania spätných odkazov, ukážeme vám spôsoby, ako môžete odkazy budovať efektívne a úspešne zlepšovať pozície svojho webu vo výsledkoch Google vyhľadávania.
Spätné odkazy sú odkazy, ktoré smerujú z jedného webu na iný.
Väčšina ľudí vníma odkazy iba ako linky, cez ktoré sa prekliknú návštevníci webu na ďalší obsah alebo webovú stránku.
Avšak takéto odkazy plnia aj ďalšiu veľmi dôležitú funkciu - patria medzi najsilnejšie SEO faktory a pomáhajú webom, na ktoré odkazujú zlepšovať ich pozície v Google vyhľadávaní.
Napríklad:
Web A obsahuje článok o pestovaní obilia, z ktorého odkazuje na web B, na článok o jačmeni. Takýto odkaz môže pomáhať webu B získať lepšie pozície v Google vyhľadávaní na vyhľadávacie frázy o jačmeni, prípadne aj o obilí.
Čo je to budovanie spätných odkazov (link building) a ako sa dajú takéto odkazy budovať tak, aby prinášali viditeľné výsledky? Nielen nejaké teoretické zaškrnutie splnenej úlohy zo zoznamu úloh bez toho, aby to prinieslo rentabilný efekt?
Budovanie spätných odkazov je proces, pri ktorom sa s pomocou rôznych metód snažíme získavať z rôznych webov odkazy smerujúce na náš web tak, aby tento proces pomohol získať nášmu webu lepšie pozície v Google vyhľadávaní - zjednodušene a laicky povedané.
Kameň úrazu pri budovaní spätných odkazov je často v tom, že prehliadame a zabúdame na najdôležitejšiu časť z definície budovania spätných odkazov = budovanie spätných odkazov JE PROCES, nie udalosť, ktorá z ničoho nič nastane.
Jeden z dôvodov, prečo mnoho webov pri budovaní odkazov zlyháva je ten, že sa zameriavajú len na konečný výsledok - na získanie odkazov pre svoj web. Nie na samotný proces.
Avšak proces budovania spätných odkazov je v skutočnosti veľmi osobný, dynamický, živý a v prvom rade je o budovaní vzťahov medzi webmi a ich majiteľmi - nie je to o robotickom aplikovaní nejakej šablóny získavajúcej spätné odkazy.
Budovanie spätných odkazov je proces, pri ktorom budujeme vzťahy s majiteľmi iných relevantných webových stránok , ktorí majú záujem odkazovať na naše webové stránky, pretože to vylepší obsah na ich webe alebo pridá ich zákazníkom/čitateľom nejakú pridanú hodnotu.
Hlavný rozdiel v tomto prístupe je v tom, že sa nesústredíme len na to, že my niečo chceme (získať odkazy pre svoj web), ale že sa zameriavame na pridanú hodnotu aj pre druhú stranu = budovanie vzťahov a hodnoty, či výmenu hodnoty s inými webmi a pomoc dosiahnúť iným webom ich vlastné ciele.
Budovanie spätných odkazov patrí dlhodobo medzi najvýznamnejšie faktory, ktoré vplývajú na SEO a na umiestňovanie webov v Google vyhľadávaní.
Ak web odkazuje na nejakú inú webovú stránku, Google to považuje za dobrý signál a znak toho, že daná webová stránka obsahuje nejaké kvalitné informácie.
Ak už pre nič iné, tak možno preto, že sa dá usudzovať, že ak si niekto dá tú námahu, aby pridal na svoj web nejaký odkaz, pravdepodobne odkazuje na niečo, čo za to stojí. Málokto odkazuje len tak náhodne na všetko možné.
Metaforicky sa dajú spätné odkazy prirovnať k hlasom v nejakej súťaži typu Superstar:
Na to, aby danú súťaž niekto vyhral, samozrejme potreboval určitú kvalitu a schopnosti (môžeme to prirovnať k technickému a SEO nastaveniu webu, obsah webu atď.), no zároveň potreboval získať najviac SMSkových hlasov od ľudí (to môžeme prirovnať k spätným odkazom).
A samozrejme je rozdiel aj v kvalite a váhe hlasov: inú váhu má, keď dostanete hlas od porotcu súťaže (nejaký autoritatívny kvalitný web) alebo od bežného tínedžera (nejaký nový neznámy web).
Celkovo majú weby, ktoré pravidelne získavajú spätné odkazy tendenciu získavať lepšie pozície, ako weby, ktoré spätné odkazy nemajú alebo nebudujú.
Samozrejme, že samotné budovanie odkazov nemusí byť odpoveďou na všetko. Ak sa nášmu webu v Google vyhľadávaní nedarí, môže stáť za to, aby sme sa zamerali aj na iné SEO faktory (On page SEO, technické nastavenia webu).
Avšak často môžeme v Google vyhľadávaní na top pozíciách vidieť nie veľmi kvalitné weby, ktoré majú množstvo spätných odkazov. A naopak, kvalitný web bez spätných odkazov nemusíme v Google nájsť ani pri precíznom a dôkladnom pátraní.
Pozrite si čo je SEO a ako vplývajú spätné odkazy na pozície v Google vyhľadávaní.
Áno, mnoho marketérov a aj samotný Google tvrdí, že spätné odkazy by mali vznikať prirodzeným spôsobom: “samé od seba” a že najdôležitejšie je vytvárať kvalitný obsah, ktorý sám priláka spätné odkazy.
Možno aj vám nejaký známy tvrdí, že on odkazy nikdy nebudoval a jeho web získava tisícky návštev z Google vyhľadávania.
To všetko môže byť pravda, no ak chceme v Google cieliť na vyhľadávané a vysoko konkurenčné témy, bez spätných odkazov sa nám to s najväčšou pravdepodobnosťou nepodarí.
Najdôležitejšie je uvedomiť si kritický základ: ako má náš kvalitný obsah prilákať spätné odkazy, ak nikto nevie, že existuje?
V ideálnom prípade by mali odkazy vznikať prirodzene - to znamená, že keď sa iným ľuďom/webom páči obsah nášho webu, jednoducho naň sami od seba odkážu.
Toto odporúča aj Google a množstvo SEO či marketingových konzultantov - odporúčajú najmä sústrediť sa na obsah (často to nazývajú Obsah je kráľ) a ten sa vraj “postará” o všetko ostatné.
Možno zabúdajú na to, že v šachovej partii môže samotný kráľ uhrať maximálne remízu a aj to skôr “zázrakom”, pretože väčšinou kráľ sám o sebe v šachovej partii toho moc nezmôže a súper ho môže poraziť aj s obyčajnými pešiakmi.
Prirodzený vznik odkazov a čakanie na to, že kvalitný obsah získa spätné odkazy sám o sebe je pomerne ľahkovážny a naivný prístup.
Pretože to má viacero veľkých háčikov a jeden z najväčších je tento:
Na to, aby na náš web ktokoľvek odkazoval, musí v prvom rade o existencii nášho webu vedieť. Zároveň musí mať dotyčný človek vlastný web, na ktorý by vôbec mohol umiestniť akýkoľvek odkaz.
K tomu je takisto nevyhnutné, aby ho náš web a jeho obsah zaujal natoľko, že bude nielen ochotný naň odkazovať, ale k tomu si musí dať aj tú námahu, aby pridanie odkazu zrealizoval.
Buď sa musí sám prihlásiť do administrácie, potrebuje nájsť, vybrať alebo vytvoriť vhodný obsah, časť webu, do ktorej odkaz umiestni a nakoniec tam odkaz musí umiestniť. Ak to sám nevie, musí si dokonca zaplatiť nejakého administrátora, ktorý to všetko zrealizuje za neho.
Samozrejme to nie je nijak zložitá činnosť - avšak pre mnohých laikov je to “španielska dedina”.
Aby toho nebolo málo - vyčkávacia stratégia vo väčšine prípadov vedie k neúspechu a k bludnému kruhu.
Prečo?
Pretože okrem bežných úskalí (Google algoritmy, zlepšovanie konkurencie, náročnosť práce) je tu ďalšia perla, ktorá prácu pri budovaní spätných odkazov neuľahčí.
Aká?
Väčšina veľkej konkurencie v akomkoľvek odbore je často dostatočne známa na to, aby sa jej darilo získavať okrem iného aj prirodzené odkazy. Tak sa ich weby stávajú stále silnejšími a výraznejšie si upevňujú TOP pozície v google vyhľadávaní.
Tim Soulo z Ahrefs to nazýva prízračne - Vicious Cycle (začarovaný, zlomyselný kruh) .
Ak sa chceme s našim webom dostať medzi takéto silné weby, je mizivá pravdepodobnosť, že sa nám to podarí bez aktívneho budovania kvalitných spätných odkazov.
To je aj jeden z dôvodov, prečo je drvivá väčšina webov v Google vyhľadávaní prakticky neviditeľná a neraz ich nie je možné nájsť ani pri vyhľadávaní ich značky, či doménového názvu - nevenujú sa budovaniu odkazov alebo to nerobia dostatočne systematicky, či kvalitne.
Väčšinu účinných SEO stratégii pre budovanie spätných odkazov je možné zovšeobecnene zhrnúť do týchto dvoch krokov:
Vytvoriť niečo pozoruhodné, čo si zaslúži získať spätné odkazy.
Ukázať to majiteľom relevantných webových stránok, aby mohli na to odkazovať zo svojho webu.
Propagáciou webu - platenou alebo bezplatnou (PPC reklama, sociálne siete, Google Ads - pred používaním bezplatnej reklamy odporúčame prečítať si knižku Jak drahé je zdarma - Dan Ariely ).
Priame oslovenie majiteľov relevantných webov (outreach) - pri oslovovaní majiteľov iných webov je potrebné, aby sme vždy našli dostatočný a vhodný dôvod pre kontaktovanie (nie, dôvod, že chceme spätný odkaz, nie je vhodný dôvod). Najideálnejšie je, keď sa snažíme ponúknuť majiteľom webov nejakú pridanú hodnotu, úžitok pre ich zákazníkov, pomoc pri napĺňaní ich vlastných cieľov a pod.
Viac si o možnostiach propagácie webov povieme niekedy nabudúce.
Odkazy sa zvyknú rozdeľovať na dve základné skupiny:
(Do) Follow odkazy
No Follow odkazy
Bežný používateľ nemá ako spoznať rozdiel medzi follow a no follow odkazom - oba vyzerajú navonok úplne rovnako.
Jediný rozdiel medzi týmito odkazmi je v tom, že nofollow odkazy väčšinou neprenášajú “SEO váhu” a nemusia pomáhať zlepšovať SEO ranky a pozície webu v Google vyhľadávaní. Google takéto odkazy jednoducho väčšinou NESLEDUJE (preto nofollow).
Follow odkazy sú naopak odkazy, ktoré prenášajú “SEO váhu” a pomáhajú zlepšovať SEO ranky a pozície webu vo vyhľadávaní.
No follow odkazy sú označené v zdrojovom kóde webu tagom (označením) rel=nofollow
<a href=“https://poctiveseo.sk” rel=“nofollow">modrý kliktateľný text</a>
Follow odkazy nie sú označené tagom rel=nofollow (takisto ani iným podobným tagom, napr. Sponsored)
<a href=“https://poctiveseo.sk”>modrý kliktateľný text</a>
Google začal používať nofollow odkazy na to, aby sa pokúsil zamädziť manipulácii a zneužívaniu sily spätných odkazov pri ich budovaní nekalými spamovými spôsobmi.
Napríklad, ľudia začali často spamovať v diskusných fórach, komentároch a pod. len preto, aby získali spätný odkaz z daného fóra na svoj web.
Mnohé fóra a weby s komentármi upravili svoje weby tak, aby všetky komentáre a niekedy aj odkazy, ktoré mohli na ich web pridať cudzie osoby, mali atribút/označenie nofollow - a takto sa pokúsili odradiť spamerov od pridávania nezmyselných komentárov s účelom získať spätný odkaz.
TIP od najlepších v SEO na CZ/SK trhu: Prečítajte si komplexný článok o odkazoch s atribútom NOFOLLOW a aký majú pre SEO význam.
To záleží od situácie. Aj takéto odkazy môžu nejako pomôcť. Prioritne je výhodnejšie budovať klasické follow odkazy, ale netreba sa úplne štítiť ani nofollow odkazov. Aj keď nofollow odkaz nemusí prenášať “SEO váhu”, môže pomôcť rôznymi nepriamymi spôsobmi.
Nofollow odkaz môže priniesť na web návštevnosť (ak je umiestnený na rozumnom mieste na známom a navštevovanom webe).
Môže spestriť odkazový profil webu (pre google zvykne byť neprirodzené, ak na nejaký web odkazujú len follow odkazy = môže ho to upozorniť na to, že všetky odkazy si umelo buduje a nevznikajú mu odkazy tak úplne prirodzene).
V nejakých prípadoch je pravdepodobné, že aj nofollow odkazy môžu prenášať nejakú “SEO váhu” - napr. ak ide o odkaz z veľmi známych, silných autoritatívnych webov (wikipedia, forbes,…). Dokonca aj poprední predstavitelia zo samotného Google sa na nofollow odkazy vyjadrujú, že väčšinou Google nesleduje nofollow odkazy . Treba zdôrazniť slovo väčšinou. Takže podľa všetkého nastávajú situácie, kedy Google sleduje aj nofollow odkazy.
Spoločným znakom pre väčšinu techník budovania odkazov je niečo na štýl klasického obchodu, dohody - je potrebné vymyslieť taký model/spôsob, kedy budú všetky zúčastnené strany transakcie spokojné.
Takže často je zvykom ponúknuť výmenou za odkaz nejakú adekvátnu protihodnotu. Či už ide o peniaze, obsah, odkazy, produkty, služby.
V každom prípade je dobré, aby sme si dali pozor na to, čo a ako robíme, pretože všetko vyššie spomenuté (účelovo vytvárané odkazy so zámerom manipulovať výsledkami vyhľadávania, predaj/kúpa, bartrovanie s odkazmi) patrí medzi zakázané SEO techniky.
Naša prax a skúsenosť potvrdzuje toto: najväčšie úspechy je možné dosiahnuť pri zámere a snahe o maximálny prínos a pomoc pre ľudí, čitateľov, majiteľov webov a všetkých zúčastnených strán.
Zjednodušene povedané - dôležité je v prvom rade budovať hodnotu, nezameriavať sa na účelovosť a snahu o manipuláciu výsledkami vyhľadávania.
Tip: Zjednodušene by sa dalo povedať, že čím jednoduchší je spôsob, ktorým získame spätný odkaz, tým je jeho vplyv/váha nižšia (pretože s minimom úsilia to môže urobiť hocikto).
A naopak - čím viac úsilia vyvinieme na získanie odkazu, tým môže mať odkaz vyššiu váhu/vplyv.
V našich československých podmienkach značnú časť majiteľov webov zaujíma najmä takáto kategorizácia spätných odkazov:
TIP: Možno ešte predtým, ako sa pustíme naplno do budovania bezplatných odkazov, mohla by stáť za zmienku táto kniha:
Jak drahé je zdarma - Dan Ariely.
Registrácia webu do firemných katalógov a zoznamov webov.
Prispievanie do diskusných fór.
Komentovanie článkov, blogov.
Odkazy zo sociálnych sietí.
Prispievanie článkami do známych blogov s pomocou blogových platforiem.
Odkazy od dodávateľov a partnerov.
Broken link building - zaujímavá technika, môžete ju vyskúšať, síce sme sa jej nevenovali nejak zvlášť aktívne, no na SK a CZ trhu sa nám zatiaľ takýmto spôsobom nepodarilo získať pre klientov ani jeden odkaz.
Efektívnejšie môže byť takéto systematické rozdelenie spätných odkazov, preto sa budeme detailnejšie venovať práve tomuto rozdeleniu:
Väčšina SEO techník a stratégií na získavanie spätných odkazov spadá do jednej z nasledujúcich možností:
Pridávanie spätných odkazov - zahŕňa možnosti, kedy môžeme manuálne pridať svoj odkaz na iné webové stránky.
Vypýtanie si spätných odkazov - oslovovanie a požiadanie o odkaz iné weby s presvedčivým dôvodom a argumentom pre odkazovanie na náš web.
Získanie spätných odkazov - prirodzené získavanie odkazov bez toho, aby sme kohokoľvek žiadali o spätný odkaz.
Kúpenie si spätných odkazov - transakcie, kedy vymieňame peniaze za získanie spätných odkazov z iných webov.
Ochrana a uchovanie spätných odkazov - chránenie ťažko získaných spätných odkazov pred tým, aby zmizli a prestali existovať.
Existuje množstvo webov, na ktoré môžeme pridať odkaz smerujúci na svoj web. Opäť pripomíname, že čím jednoduchší spôsob získavania odkazov, tým je jeho váha nižšia.
Najčastejšie môžeme odkaz pridať na:
Registrácia webu do firemných katalógov a zoznamov webov.
Prispievanie do diskusných fór, komunít, Q&A webov ( https://www.odpovede.sk ).
Komentovanie článkov, blogov.
Vytvorenie firemných profilov na sociálnych sieťach a odkazy zo sociálnych sietí.
Prispievanie článkami do známych blogov s pomocou blogových platforiem.
Atď.
Registrácia do katalógov bola v minulosti, kým neboli vyhľadávacie algoritmy príliš sofistikované, veľmi obľúbená a často aj zneužívaná.
Niekedy stačilo zaregistrovať web do množstva katalógov a samo osebe to pomohlo danému webu zlepšiť pozície vo vyhľadávaní.
Dnes to už neplatí a registrácia do množstva spamových katalógov nemusí vôbec pomôcť, práveže, môže za určitých okolností webu pravdepodobne aj uškodiť (ak web nebuduje žiadne kvalitné odkazy, iba spamuje internet registráciou do množstva nezmyselných katalógov, môže ho google za to penalizovať a nebude ho zobrazovať vo vyhľadávaní).
Samozrejme aj dnes majú katalógy webov určitý zmysel a oplatí sa web zaregistrovať aspoň do najznámejších a najkvalitnejších katalógov - stále sa nájdu ľudia alebo situácie, kedy sa oplatí vyhľadávať weby cez katalógy.
Napr. ak potrebujeme nájsť zoznamy webov, ktoré pôsobia v určitej oblasti - čo môžeme prakticky využiť aj pri vlastnom aktívnom budovaní spätných odkazov, ak budeme chcieť dohodnúť nejakú spoluprácu s relevantnými webmi.
Obľúbeným spôsobom ako bezplatne získať nejaké spätné odkazy je prispievanie do diskusných fór.
Samozrejme je nevyhnutné robiť to s rozumom, kvalitne a zakaždým sa snažiť pridávať na danom fóre hodnotu pre samotné fórum a jeho komunitu.
To znamená = nespamovať, ale reálne sa na fóre angažovať, pomáhať ľuďom riešiť ich problémy, odpovedať na ich otázky, prípadne ich nevnucujúcim spôsobom inšpirovať - a ak sa to podarí, tak občas môžeme do príspevku nerušivým a najmä relevantným spôsobom umiestniť odkaz na náš web.
Nielenže môžeme takýmto spôsobom získať odkazy (v prípade spamu a nekvalitných príspevkov nám môžu administrátori príspevky vymazať a zrušiť aj náš účet), ale ak ľuďom aj skutočne pomôžeme, môžeme tak zvyšovať dôveryhodnosť nášho webu a možno získať aj potenciálnych zákazníkov.
Príklady kvalitných fór, na ktoré môže mať zmysel prispievať a angažovať sa v nich:
www.webtrh.cz = toto fórum zvyklo bývať veľmi kvalitné ale neustále personálne zmeny, zmeny majiteľov a ich biznis očakávania bohužiaľ stále znižujú jeho kvalitu. V poslednej dobe napríklad začali fundamentalistickým prístupom mazať dlhoročné spätné odkazy aj z kvalitných príspevkoch, až to pripomína nejaký “hon na čarodejnice”. Pritom spameri im tam až tak nevadia. Takže stojí za zváženie, či má pre nás zmysel investovať energiu do fóra a budovania jeho komunity, keď samotným majiteľom fóra sme totálne ukradnutí. Aj keď, ak ich zaspamujeme odpadom, možno nám za to dajú aj medailu.
Zanechanie zmysluplného komentára pri článku, s ktorým si dal niekto námahu a prácu, môže byť výborným prvým krokom k nadviazaniu vzájomného kontaktu a budovaniu spoločného vzťahu.
Pri komentovaní článkov a blogov platí to isté, čo pri prispievaní na diskusné fóra - nespamovať, naopak sa snažiť pridávať nejakú hodnotu, pomoc, radu.
Keďže aj túto techniku zneužívalo množstvo spamerov, nie každý web s komentármi umožňuje pridávať do komentára aj spätné odkazy.
A ďalšie mnohé weby, osobné weby, …
Síce majú odkazy zo sociálnych sietí väčšinou atribút nofollow, viaceré indície naznačujú, že sociálne signály (zdieľania, počet “páči sa mi” a pod), môžu mať vplyv nielen na SEO, ale aj na budovanie našej vlastnej značky.
V každom prípade môžu takéto odkazy prinášať nášmu webu návštevnosť a potenciálnych zákazníkov - ak to robíme zmysluplne, hodnotne a užitočne pre čitateľov.
Preto je dobrou praktikou vytvoriť si firemný profil na všetkých známych sociálnych sieťach hneď, ako to je možné - facebook, instagram, linked in, twitter...
Pomerne kvalitné spätné odkazy je možné získať aj z rôznych blogových platforiem pridávaním článkov do známych blogov. Síce má väčšina takýchto odkazov atribút nofollow, môžu však priniesť na váš web nejakú návštevnosť.
Opäť je však nutné pridávať kvalitné a užitočné články, inak ich daný portál nemusí vôbec publikovať.
A mnohé ďalšie.
Pri oslovovaní iných webov so žiadosťou o spätný odkaz je najdôležitejším kritickým aspektom presvedčivý dôvod a argument, prečo by takéto weby mohli odkazovať na náš web.
Takže skôr ako začneme oslovovať akékoľvek weby so žiadosťou o spätný odkaz, najprv si položme základnú otázku:
Čo z toho budú mať majitelia webov alebo ich zákazníci, ak zo svojho webu odkážu na môj web?
Hosťovské články - iným webom ponúkneme vytvorenie kvalitného užitočného obsahu.
Skyscraper technika alebo ponúknutie lepšieho zdroja informácií - vytvorenie lepšieho, kvalitnejšieho, užitočnejšieho, komplexnejšieho obsahu a ponúknutie ho webom, ktoré odkazujú na podobný obsah, ako lepší zdroj na odkazovanie.
Ego návnada - ak vo svojom článku niekoho spomenieme v dobrom svetle, môžeme mu o tom dať vedieť: môže ho to potešiť a sám bude chcieť na takýto článok odkázať.
Recenzie a prípadové štúdie - ak dáme v článku niekomu pozitívnu spätnú väzbu, vytvoríme kvalitnú recenziu, či prípadovú štúdiu o jeho službách, produktoch a opäť bude vyššia pravdepodobnosť, že sám bude chcieť na takýto článok odkazovať zo svojho webu.
Výmena odkazov a sofistikovaná výmena odkazov - iným webom môžeme navrhnúť nejakú zaujímavú protihodnotu pre výmenu odkazov (benefity, zľavy, služby, kontakty…).
Broken link building - môžeme pomôcť iným webom nájsť a opraviť nefunkčné odkazy na ich webe (zatiaľ asi veľmi zriedka použiteľná technika na malom SK, CZ online priestore, keďže väčšina webov takéto veci nerieši a vôbec ich nezaujímajú ich nefunkčné stránky, či odkazy...).
Obrázkový a zdrojový link building - ak niekto používa naše obrázky, obsah, materiály, je vhodné, aby sme si vyžiadali od nich citovanie a odkaz na náš web (zatiaľ asi veľmi zriedka použiteľná technika na malom SK, CZ online priestore).
Pomoc žurnalistom a reportérom - môžeme poskytnú vyjadrenie experta na danú oblasť pre žurnalistov, keď hľadajú pomoc: Na SK pomery na to môže pomôcť web spájajúci novinárov a expertov v rôznych oblastiach: https://www.medializuj.sk .
Odkazy od dodávateľov a partnerov - pomerne jednoducho je možné získať spätné odkazy od svojich partnerov a dodávateľov - týka sa to väčšinou najmä e-shopov. Často je v záujme nášho dodávateľa, aby sa nám čo najviac darilo a aby ľudia o nás vedeli - takže ak na náš web neodkazuje sám od seba, neraz stačí o odkaz svojho dodávateľa len požiadať.
Pri väčšine spôsobov vypýtania si spätných odkazov ide o nejaký druh batrovej spolupráce a výmeny nejakej hodnoty za spätný odkaz.
Ako sme už spomínali - budovanie odkazov často pripomína nejakú obchodnú transakciu, kedy je potrebné navrhnúť/ponúknuť spoluprácu, ktorá by bola výhodná pre všetky zúčastnené strany.
Pri budovaní spätných odkazoch sa preto často využíva bartrový spôsob spolupráce, kedy jedna strana dodá odkaz a druhá strana buď takisto odkaz, alebo nejakú inú protihodnotu v najrôznejšej podobe.
Klasická výmena odkazov.
Sofistikovanejšia výmena odkazov - viacsmerná výmena (web A odkáže na web B, web B odkáže na web C, web C odkáže na web A…), alebo výmena odkazu za služby, benefity, iný typ pomoci…
Spolupráca s nezávislými blogerkami - recenzia produktu a odkaz naň výmenou za produkt.
Hosťovské články (Guest bloging, Guest posting).
Asi najznámejšia a najjednoduchšia forma získavania odkazov, ktorá automaticky napadne takmer každému je klasická výmena odkazov štýlu:
Ja odkážem na teba a ty odkážeš na mňa.
Aj tento spôsob získavania odkazov má “svoje zlaté časy” už dávno za sebou. Kedysi fungoval veľmi účinne a spoľahlivo, avšak s rozvojom vyhľadávacieho algoritmu dokáže Google stále lepšie rozumieť a odhaľovať aj takéto typy spätných odkazov.
Vďaka tomu majú takéto odkazy pochopiteľne stále nižšiu váhu a nemusí byť moc efektívne sa nimi zaoberať.
Samozrejme sú prípady, kedy takéto odkazy stále majú zmysel, avšak budovať odkazy čisto vymieňaním si odkazov s inými webmi, nemusí byť práve najšťastnejšie riešenie. Zvlášť pri výmene s málo kvalitnými neznámymi webmi (tie ostatné pravdepodobne o výmenu nebudú mať záujem).
Opäť - ak sa s touto metódou získavania odkazov zameriame na budovanie vzťahov s inými webmi, vytváraniu hodnoty - môže byť nápomocná a užitočná.
Ak sa však zameriame len na účelovosť podľa hesla “účel svätí prostriedky” , v tom najlepšom prípade môže byť celá takáto naša snaha mrhaním času. V horšom prípade môže byť následkom aj penalizácia.
Tip: Viac o výmene odkazov si môžete prečítať v anglickej štúdii od Ahrefs a reciprocal links.
Sofistikovanejšia výmena odkazov môže byť napríklad viacsmerná výmena štýlom:
web A odkáže na web B, web B odkáže na web C, web C odkáže na web A…
Prípadne web A odkáže zo svojej podstránky X na podstránku Y na webe B.
Výmenou za to, odkáže web B zo svojej podstránky Z na podstránku Q na webe A.
Ďalším sofistikovanejším spôsobom výmeny odkazov môže byť výmena za inú protihodnotu ako je odkaz: napríklad služba, zľava, iná výhoda, benefit, pomoc, prístup a pod.
K takýmto výmenám patria aj nasledujúce dve metódy:
E-shopy majú pri získavaní odkazov túto menšiu výhodu - môžu spolupracovať s blogerkami, ktoré výmenou za nejaký produkt vypracujú nezávislú recenziu tohto produktu a zároveň zo svojho blogu odkážu na daný produkt a e-shop.
E-shop tak môže získať viac/menej objektívnu recenziu (to záleží od kvality a nezávislosti danej blogerky), možno aj nejakú návštevnosť, niekedy aj kvalitné propagačné fotky, zvyšovanie povedomia a zároveň aj relevantný spätný odkaz.
Opäť však všetko padá a stojí na kvalite takejto spolupráce - či bude realizovaná so zámerom budovať hodnotu a pomáhať ľuďom, alebo či pôjde len o účelovosť a povrchnosť.
Bohužiaľ, podľa našej skúsenosti, minimálne nadpolovičná väčšina blogeriek a blogov patrí do druhej spomínanej kategórie (účelovosť a povrchnosť, kde väčšinu ich “sledovateľov” tvoria ich vlastní kamaráti alebo iné blogerky, s ktorými si takto umelo zvyšujú sledovanosť) a nemusí sa oplatiť investovať do takejto spolupráce väčšie množstvo prostriedkov, času a financií.
https://www.youtube.com/channel/UCdKvDNk7wVAGxGuGrbD3V0A + http://anitbeautylejva.blogspot.com
A tisícky ďalších...
Hosťovské články (guest post) patria medzi náročnejšie techniky, no sú veľmi efektívne, účinné a s dobrým prevedením fungujú spoľahlivo aj v našom malom československom internetovom priestore (čo sa o mnohých linkbuildingových technikách nedá povedať).
Princíp hosťovských článkov je v tom, že ponúkame bezplatné napísanie unikátneho obsahu pre relevantné weby - výmenou za to môžeme získať kvalitný spätný odkaz buď priamo z obsahu daného článku, alebo z jeho podpisu ako autor článku.
Hosťovské články fungujú najmä pri skutočne kvalitnom prevedení - zriedkakedy niekto stojí o tuctové povrchné a navyše propagačné články na svojom webe = na taký účel môžete využívať platené PR portály.
Podľa toho sa dajú aj rozpoznať účelovo vybudované PR portály od webov, ktoré sa snažia čitateľom pomáhať - väčšina účelových PR portálov nemá záujem o sebelepšie články aj v tej najvyššej kvalite a užitočnosti: ak za publikovanie nedostanú peniaze. Sú jednoducho ako chodiace “štrngajúce kasičky”.
Naopak weby, ktoré sa snažia čitateľom pomáhať, s radosťou uvítajú kvalitný užitočný obsah.
“Vďaka” častému nepochopeniu a amatérskemu prevedeniu hosťovských článkov, ktoré sú v podstate len obyčajné primitívne propagačné články, vznikla nechuť a nedôvera webov v takýto typ spolupráce.
Ak by sme chceli naplno využiť silu hosťovských článkov, potrebujeme si vybudovať dôveryhodnosť a kvalitu: nie rečami ale činmi a ukážkou svojej práce, ktorá by mala byť skutočne hodnotná, prínosná a užitočná.
V prvom rade je potrebné pochopiť, že ide o proces budovania vzťahov medzi webmi. Teda ide o vytváranie vzťahov medzi ľuďmi (majiteľmi webov) a nie nejaké slepé naháňanie sa za odkazmi.
Ak náhodou nemáme záujem rozvíjať vzťahy a snažiť sa svojim partnerským webom skutočne pomáhať, potom sa do hosťovských článkov radšej neoplatí púšťať.
Väčšinou ide o dlhodobý proces, ktorý vyžaduje čas, úsilie, umenie komunikácie, zlepšovanie, neraz aj štúdium a najmä usilovnú prácu. Metaforicky sa aj tento proces dá prirovnať k chudnutiu - zo dňa na deň asi ťažko niekto schudne 20 kg.
Ak však človek začne hoci aj zľahka, ale dlhodobo, pravidelne, vytrvalo a s úprimnou snahou - s oveľa vyššou pravdepodobnosťou skôr či neskôr aspoň o niečo schudne a zlepší svoje výsledky.
A postupne mu to pôjde stále lepšie a ľahšie.
Množstvo webov “trpí” akútnym nedostatkom kvalitného obsahu. Buď nemajú čas, kapacitu alebo znalosti na vytvorenie unikátneho a kvalitného obsahu.
Napríklad väčšina e-shopov používa pri popisoch svojich produktoch kompletne rovnaké katalógové informácie od svojich dodávateľov. Na svojich blogoch neraz používajú tuctové
a povrchné nič nehovoriace článočky.
Aká je asi pravdepodobnosť, že by takýto web uverejnil náš hosťovský článok, ak by im ponúkal skutočnú hodnotu, užitočnosť, prínos - o akú sa roky snažili, ale nikdy sa im ju nepodarilo zrealizovať (či už kvôli nedostatku času, financií alebo znalostí)?
Existuje niekoľko spôsobov, ako môžeme vytvárať skutočne prínosné a hodnotné hosťovské články.
Sami - ak nás baví písanie, môžeme sami začať vytvárať kvalitné články, zlepšovať sa v písaní a neustále hľadať nové spôsoby, ako vytvárať so svojimi článkami pridanú hodnotu.
V spolupráci s profesionálnymi copywritermi - ak nemáme veľké komunikačné vlohy alebo nás nebaví písať, môžeme sa dohodnúť s profesionálnymi copywritermi na písaní takýchto hodnotných článkoch.
Spolupráca s profesionálnymi odborníkmi v danej oblasti - ak potrebujeme užitočný obsah, napríklad pre autoservisy, môžeme osloviť skúseného automechanika a s jeho pomocou vytvoriť buď kompletný článok, alebo aspoň osnovu, ktorú už ďalej rozvinieme sami, či s pomocou copywritera. Podobne môžeme postupovať v akejkoľvek odbornej téme a oblasti.
Rôzne kombinácie vyššie spomenutého.
Najprv je dobré, ak si pripravíme a publikujeme kvalitný hodnotný obsah - napríklad na svojom webe.
Potom potrebujeme nájsť silný individualizovaný dôvod, prečo oslovujeme daný web (bez dôvodu radšej nikoho neoslovujeme).
Dokážme, že spolupráca s nami sa oplatí - potvrdiť to môžeme ukážkou svojej práce.
Oslovme relevantné weby - pomôcť si môžeme s kvalitným firemným katalógom a katalógom webov (spomínali sme ich vyššie pri registrácii webu do katalógov), s Google vyhľadávaním alebo s profesionálnym nástrojom Ahrefs (môžeme využiť skúšobnú verziu za 7 dolárov na 7 dní).
Pripravme kvalitný článok pre weby, ktoré súhlasia so spoluprácou a ak to bude nutné, upravme článok podľa potrieb webu.
Bonusový tip na nezabudnuteľnú spoluprácu - dodajme svojim partnerom ďalšie benefity. Do článku im môžeme pridať nejakú hodnotu, ktorú nečakali (kvalitné fotky, videá, špecializovaného autora, infografiku, odbornú anketu, získame pre ich web nejaké zaujímavé spätné odkazy, pomôžeme im získať nových klientov/zákazníkov, …).
Ak chceme nájsť vhodné partnerské weby na spoluprácu, pravdepodobne budeme potrebovať osloviť relevantné weby a ponúknuť im nejakú hodnotnú spoluprácu, ktorá ich zaujme a bude prospešná pre všetky zúčastnené strany.
Toto môže byť najnáročnejšia časť celého procesu, pretože ako sme spomínali vyššie, mnoho webov je znechutených z nekalých praktík, či zo zneužívania zo strany marketérov.
Alebo naopak zistíme, že značná časť webov vznikla len za účelom zisku a nezaujímajú sa o kvalitný obsah, zaujímajú ich len peniaze.
V každom prípade budeme potrebovať danému webu dokázať, že spolupráca s nami sa im určite vyplatí.
Ako?
Najlepšie sú činy - a najlepším dôkazom korektnosti a kvality je konkrétna ukážka nejakej našej najlepšej práce.
Najvhodnejšie je začať s niečím v čom “sme doma”, na čo si totálne trúfame.
Ideálne môžeme spracovať na svoj web kvalitný komplexný článok, ktorý nám poslúži nielen ako nosný pilier pre naše SEO a marketingové aktivity, ale zároveň ho môžeme používať ako referenciu a ukážku svojej práce.
Pri hľadaní vhodných webov na spoluprácu, je vhodnejšie, ak začneme oslovovať menšie, neznáme weby a až postupne prechádzame k tým známejším a kvalitnejším.
Pretože je dobré mať už vybudované nejaké zaujímavé portfólio spoluprác a široké spektrum ukážky kvalitnej práce, keď začneme oslovovať známe kvalitné weby.
Zároveň menšie weby, ktoré sa so všetkými svojimi podnikateľskými aktivitami trápia úplne samé, často uvítajú “spojenca”, ktorý im pomôže aspoň s nejakými aspektmi - napríklad s tvorbou kvalitného obsahu.
Získavanie spätných odkazov je prirodzené získavanie odkazov bez toho, aby sme kohokoľvek žiadali o spätný odkaz - ostatné weby tak robia samé od seba, väčšinou na základe toho, že sme publikovali skvelý užitočný obsah (tzv. Linkbait), ktorý púta pozornosť a “priťahuje spätné odkazy”.
Na to, aby sme mohli takýmto spôsobom získavať odkazy, je v prvom rade potrebné, aby ľudia vedeli o existencii nášho webu a “linkbaitového” obsahu.
Ako sme už spomenuli v časti
Úskalia získavania odkazov a naivné očakávanie, že sa odkazy získajú samé
neodporúčame vyčkávať na to, že sa odkazy pre váš web získajú samé bez nášho pričinenia.
Ak sa tak stane - super, bude to príjemný bonus navyše. No naozaj sa na to netreba spoliehať.
Z praxe máme skúsenosť, že je to skôr unikátna výnimka ako pravidlo, ak by sme na československom trhu “vybudovali web” na prirodzene získaných odkazoch.
Drvivá väčšina webov tu SEO vôbec nerieši, ďalšia časť webov ho rieši skôr “dravčím” drancovacím spôsobom a málokoho napadne len tak odkázať na iný web.
Niektoré weby sa dokonca štítia odkázať aj na vlastných známych, priateľov, či rodinu - lebo majú naštudované nejaké zaujímavé informácie o page ranku a SEO z minulého tisícročia.
Hold - na prirodzené odkazy by sme sa zatiaľ nespoliehali, tak ako neodporúčame vyčkávať na žiadneho spasiteľa v žiadnej životnej oblasti.
Ak prevezmeme za svoj život a svoje aktivity plnú zodpovednosť, možno sa trochu zapotíme, no s oveľa vyššou pravdepodobnosťou dosiahneme to čo chceme. Ako keby sme len snívali a čakali na spasenie.
Ak však chceme so svojím webom uspieť vo vysokokonkurenčných oblastiach, pravdepodobne sa bez aktívneho získavania spätných odkazov nezaobídeme.
Základným stavebným prvkom, s pomocou ktorého je možné zvýšiť pravdepodobnosť na získavanie odkazov, je vytváranie kvalitného a najmä užitočného hodnotného obsahu.
Ak chceme zaujať iné weby, aby na nás odkazovali - či už samé od seba (čo je málo pravdepodobné) alebo s pomocou propagácie - je zrejmé, že s hodnotným pútavým a užitočným obsahom sa to dá dosiahnúť oveľa ľahšie, ako so všedným, nezaujímavým, amatérskym alebo dokonca duplicitným (skopírovaným), či nekvalitným obsahom.
Hodnotný obsah, ktorý reálne čitateľom nejakým spôsobom pomôže, okrem iného pomáha zvyšovať aj dôveryhodnosť daného webu, jeho unikátnosť a autoritu v danej oblasti.
Takže nemusí pomáhať len s budovaním odkazov, ale aj so zvyšovaním návštevnosti, konverzií, dôvery ľudí v daný web a podobne.
Nech už je náš obsah akokoľvek úžasný a fascinujúci, na to, aby sme s ním získali spätné odkazy, ho potrebujeme nejakým spôsobom ukázať majiteľom iných webov.
Prečo by sme mali vynakladať obrovské úsilie na tvorbu kvalitného užitočného obsahu, ak by sme ho nakoniec nikomu neukázali?
Najjednoduchšie je investovať do propagácie takéhoto obsahu, napríklad s pomocou PPC reklám (Google Ads, Facebook, …).
Výhody platenej propagácie pre takýto hodnotný obsah sú viac než zrejmé - okrem toho, že s hodnotným obsahom môžeme ľahšie získať dôveru ľudí, ako s obyčajným komerčným obsahom, zároveň môžeme takouto propagáciou podporiť aj svoje SEO aktivity a výrazne zvýšiť pravdepodobnosť na získanie prirodzených spätných odkazov.
Aj preto sa oplatí na svojom webe venovať tvorbe kvalitného hodnotného obsahu - nie, nemusíme mať na webe každý produkt a článok v top kvalite.
Môže byť lepšie a oveľa efektívnejšie celkovo za celú existenciu webu publikovať jeden kvalitný a užitočný článok, ako pravidelne publikovať 5 tuctových článkov každý týždeň.
S článkom, ktorý nejakým spôsobom skutočne pomôže ľuďom vyriešiť ich problémy, či starosti, môžeme ľahko získať ďalší významne kritický propagačný benefit = tzv. word of mouth , čo zjednodušene znamená, odporúčania od ľudí svojim známym.
A odporúčania od ľudí mimochodom patria medzi najsilnejšie a najefektívnejšie marketingové spôsoby získavania tých najlepších zákazníkov.
Ako vytvárať kvalitný obsah? O tom si povieme v ďalšom návode niekedy nabudúce.
V prvom rade je dobré upozorniť na to, že kupovanie spätných odkazov patrí medzi zakázané a riskantné techniky a web, ktorý nakupuje odkazy za to môže dostať od Google penalizáciu a vylúčenie z Google vyhľadávania.
Keďže však ide o pomerne najjednoduchší, najrýchlejší, najpriamočiarejší spôsob, ako získať odkazy z cudzích webov, je tento spôsob veľmi často využívaný drvivou väčšinou aj tých najväčších a najznámejších SEO agentúr či konzultantov v Československu
(síce môžu tvrdiť opak, avšak keď sa začnete aktívne venovať budovaniu spätných odkazov, postupne objavíte najrôznejšie prepojenia medzi účelovo vzniknutými alebo najznámejšími portálmi, ktoré neúmerne “diktujú” ceny za publikovanie PR článkov - a medzi top SEO agentúrami, či konzultantmi).
Takže aj “vďaka” tomu sa vyvinuli rôzne nástroje umožňujúce hromadnú kúpu odkazov a množstvo webov vzniklo čisto len za účelom predávať odkazy, ponúkať platené možnosti publikovania PR článkov - čo z nich robí často nekvalitné zmesi obsahu, ktorý ľuďom neprináša žiadnu hodnotu ani úžitok.
Iba “spamujú internetový priestor” brakom a balastom.
Navyše mnoho bežných majiteľov malých webov si možno vôbec ani neuvedomuje, že kupovanie odkazov patrí k najrizikovejším spôsobom budovania spätných odkazov, pretože patria medzi zakázané (Black-hat SEO) techniky.
Často sa odkazy kupujú len pre ich vplyv na výsledky vyhľadávania, bez nejakej pridanej hodnoty. Aj preto sa Google snaží takéto typy odkazov odhaľovať.
Veľmi zjednodušene povedané - základný rozdiel medzi povolenými (White-hat SEO) a zakázanými (black-hat SEO) technikami môže byť takýto:
Prioritne sa zameriavajú na ľudí a optimalizujú weby pre ľudí, nie pre vyhľadávače.
Vytvárajú kvalitný, hodnotný a užitočný obsah, ktorý ľuďom pomáha - ľudia radi takýto obsah čítajú aj zdieľajú.
Odkazy vytvárajú užitočným spôsobom, ktorý pridáva článku kvalitu a pomáha ľuďom viac pochopiť danú problematiku.
Prioritne sa zameriavajú na vyhľadávače a optimalizujú weby pre vyhľadávače, nie pre ľudí.
Vytvárajú len účelový, či tuctový obsah (neraz aj duplikáty), zameraný na vyhľadávače, bez ohľadu na to, či taký článok jeho čitateľom pomôže alebo ich iba okradne o čas.
Odkazy budujú a nakupujú opäť len účelovým spôsobom, bez ohľadu na vhodnosť či užitočnosť pre ľudí a čitateľov.
Zhrnutie ku kúpe odkazov - weby, ktoré majú svoju stratégiu budovania odkazov zameranú len na kúpe odkazov, dosť riskujú, že skôr či neskôr ich web stratí pozície vo vyhľadávaní a že ich Google penalizuje.
Ak však kúpu odkazov robíme s rozumom, zameriavame sa prioritne na ľudí a pomoc ľuďom s najrôznejšou pridanou hodnotou a k tomu budujeme čo najpestrejší odkazový profil svojho webu, nemusí byť takáto kúpa odkazov pre náš web vyslovene škodlivá.
Kúpa odkazov napriamo.
Automatizovaná/hromadná kúpa odkazov/PR článkov (placla a pod.).
Kúpa možnosti publikovať PR články.
Kúpa odkazov z fór alebo komentárov z diskusií.
Kúpa vlastných domén + hostingov a vytvorenie siete vlastných podporných webov.
Jedná sa o asi najbezpečnejšiu formu kúpy odkazov - aj keď zároveň najprácnejšiu, keďže väčšina webov nezvykne ponúkať na predaj odkazy. Takže môže byť prácnejšie nájsť vhodný relevantný web a dohodnúť sa na výhodnej spolupráci pre všetky zúčastnené strany.
Takto kúpené odkazy však môžu mať aj “vyššiu SEO hodnotu”, keďže tieto weby nezvyknú odkazovať na množstvo ďalších webov - tak ako to býva u mnohých PR portáloch.
Automatizovaná kúpa odkazov patrí medzi najjednoduchšie a najčastejšie praktiky - no zároveň patrí aj medzi najrizikovejšie a najspamovejšie techniky, bez akejkoľvek pridanej hodnoty.
Samozrejme to závisí najmä od prístupu a zvolenej stratégie, a ak si dáme s tým dostatok práce a úsilia, aj takýmto spôsobom môžeme vytvárať určitú hodnotu pre majiteľov webov a ich čitateľov.
Osobne automatizovanú hromadnú kúpu odkazov a PR článkov vôbec neodporúčame. Vhodnejšie môže byť zakúpiť si niekde možnosť publikovať viac článkov za výhodnejšiu cenu a publikáciu článkov rozložiť do dlhšieho časového okna, napríklad na rok.
Sieť PR portálov, kde si môžete vo veľkom zakúpiť možnosť publikovať PR články a rozdeliť publikácie do dlhšieho časového obdobia:
V každom prípade by mali mať naše PR články aspoň nejaký zmysel, nie je dobré, aby sme ich vytvárali len vyslovene účelovo pre spätné odkazy.
Bežné PR články sa dajú skvelo využiť, napríklad ako tréningový priestor na zlepšovanie svojich pisateľských kvalít - predsa len, s písaním je to ako so všetkým v živote - na zlepšovanie potrebujeme trénovať a vypísať sa na množstve článkov.
V PR článkoch môžeme experimenovať, skúšať používať nové frázy, metafory, rozvíjať kreativitu a trénovať písanie na jednu tému z 10 uhlov pohľadu a pod.
Ak však píšeme PR články len preto, aby sme získali spätné odkazy, zbytočne spamujeme internetový priestor.
Tip: Prečítajte si viac o tom či a ako fungujú PR články.
PR články si môžeme objednať priamo u konkrétnych webov a ich cena je veľmi rôzna - často závisí od množstva zakúpených článkov.
UPOZORNENIE:
Je smutnou praktikou množstva portálov umelo predražovať svoje ceny za publikovanie článkov.
Vo väčšine prípadov stačí trochu zjednávať a bez mihnutia oka dostaneme aj 50% zľavu = nám to príde ako veľmi netransparentný a neférový prístup a automaticky odmietame spolupracovať a podporovať takýto prístup.
Iná vec je dostať množstevnú zľavu.
Ale získať zľavu len tak, za opýtanie sa, tiež hovorí o tom, že ceny nie sú adekvátne a za iných okolností ťahajú zo svojich zákazníkov viac - podľa princípu “vyžmýkaj, čo to dá”. Možno sa mýlime, no ešte sa nenašiel web, ktorý takto funguje a presvedčil by nás o opaku.
UPOZORNENIE číslo 2:
Mnoho webov vníma kúpu PR článkov ako spásu pre svoj biznis - pretože PR portály a magazíny zdôrazňujú svoje obrovské, vysoké návštevnosti, či čítanosť.
Táto metrika (návštevnosť, či videnia) je však z pohľadu majiteľov webov neraz nič neriešiaca, zvlášť ak takéto propagácie nerobia systematicky.
Nie je ničím výnimočné, keď web zaplatil tisícky Eur za takúto reklamu a návratnosť bola pár objednávok, ak vôbec nejaké.
Dalo by sa to prirovnať k účinku bilboardov popri cestách - okrem toho, že väčšinu ľudí otravujú, častokrát neprivádzajú priamu návštevnosť ani konverzie, skôr pôsobia podprahovo a budujú povedomie - k tomu je však pravdepodobne potrebná dlhodobá systematickosť.
Príklady webov a ich orientačných cien (už nemusia byť aktuálne), ktoré oficiálne ponúkajú možnosť publikovania PR článkov:
Takto sa dá ísť pomaly donekonečna.
Možnosti a ponuky na publikovanie, či kúpu odkazov, výmenu odkazov alebo hosťovských článkov môžeme nájsť aj na sociálnych sieťach:
Z pohľadu SEO môžu pri vhodne nastavenej stratégii dostatočne postačovať PR články z portálov s cenou cca 10 Eur, určite sa však nedá očakávať, že by takýto článok priniesol na náš web nejakú návštevnosť. V každom prípade, aj s takýmito článkami sa dajú v Google vyhľadávaní získať TOP pozície.
Veľmi častým a obľúbeným spôsobom pre budovanie odkazov je stále tvorba vlastných podporných webov - tzv mikrostránok (mikrosites) alebo PBN (Private Blog Networks), aj napriek tomu, že Google takéto techniky považuje za zakázané.
Opäť závisí najmä na prístupe - či sú takéto mikrostránky a PBNs vybudované účelovo len na získavanie spätných odkazov alebo majú aj nejaký zmysel a zameriavajú sa na budovanie hodnoty.
V každom prípade si vybudovanie takýchto podporných stránok vyžaduje nemalé množstvo úsilia, či financií, preto je dobré zvážiť, či nebude vhodnejšie zamerať sa na efektívnejšie spôsoby budovania odkazov.
Minimálne náklady na mikrostránky a PBN sú:
Tip: Efektívnejšie môže byť zamerať sa na vytvorenie jedného krásneho pútavého a zaujímavého webu, namiesto množstva tuctových nezaujímavých webov.
Medzi pomerne netradičnú formu získavania odkazov patrí ochrana a kontrola uchovávania už existujúcich a ťažko vybudovaných spätných odkazov.
Síce môžeme namietať, že ochrana spätných odkazov nové odkazy nezískava a teda nemôže patriť medzi spôsoby budovania odkazov - avšak na čo by sme prácne budovali spätné odkazy, ak by sme sa nesnažili o ich maximálne možné uchovanie?
Môžeme sa na to pozrieť tiež spôsobom = “Každé ušetrené Euro je zarobené Euro”.
Ochrana uchovania spätných odkazov sa väčšinou zabezpečuje s pomocou profesionálnych SEO nástrojov - napríklad s Ahrefs, ktorý nám umožní dané zmeny sledovať - pretože je potrebné odhaľovať nefunkčné stránky nášho webu, na ktoré smerujú spätné odkazy alebo spätné odkazy, ktoré prestali existovať.
Odkazy netrvajú večne.
A vôbec to nemusí byť zámerne odstránenie odkazu. Stačí nejaká aktualizácia alebo určité zmeny na webe, pri ktorých sa odkaz “stratí”.
V každom prípade, keď odhalíme, že zanikli niektoré zo spätných odkazov, ktoré sme vybudovali, môžeme osloviť majiteľa webu a pokúsiť sa o to, aby obnovil životnosť nášho spätného odkazu.
Alebo ak na svojom webe uskutočníme zmeny, ktoré spôsobia hoc aj nepatrnú zmenu v URL adrese, zmenia sa nám takým spôsobom všetky URL adresy a teda odkazy, ktoré smerujú na náš web budú smerovať na nefunkčné URL adresy.
Toto môžeme opraviť tým, že v súbore htaccess presmerujeme nefunkčné URL s pomocou 301 redirectu na funkčné URL adresy.
Alebo opäť môžeme požiadať majiteľa webu, ktorý odkazuje na nejakú našu nefunkčnú stránku, aby ju nasmeroval na funkčnú URL adresu.
Tip: Nemusíme sa príliš trápiť tým, že by sme príliš prácne strážili existenciu všetkých svojich získaných odkazov. Niekedy môže stačiť skontrolovať námatkovo buď celý web alebo nejaké odkazy raz za určité časové obdobie.
Alebo to môžeme riešiť len vtedy, keď na stratený odkaz natrafíme.
Prípadne to nemusíme riešiť vôbec a radšej sa môžeme sústrediť na získavanie nových odkazov - tým, že je google stále sofistikovanejší, dokáže v niektorých prípadoch prenášať “SEO váhu” aj keď web mierne zmenil URL adresy, alebo sa spätný odkaz stratí.
Ako budovať spätné odkazy tak, aby skutočne priniesli ovocie v podobe lepších pozícii nášho webu v Google vyhľadávaní a vyššej návštevnosti?
Hlavne nerobme tú istú chybu ako obrovské množstvo webov - nebudujme odkazy len tak NASLEPO.
Takto:
Tip: odkazy sa budujú pre konkrétnu URL adresu, nie pre celú stránku. Samozrejme odkazy získané pre konkrétnu URL adresu podporia svojim spôsobom aj celú doménu, avšak ak chceme získať pozície pre nejaký článok na našom webe, je vhodné získavať odkazy pre tento článok.
PRO inšpirácia:
Ako významný SEO faktor sa s vysokou pravdepodobnosťou ukazuje počet unikátnych domén, ktoré na náš web odkazujú.
Dáva to zmysel aj z nášho metaforického pohľadu:
Pri prirovnaní vzniku spätných odkazov k hlasom v nejakej súťaži - môže mať vyššiu váhu dostať 10 hlasov od 10 rôznych ľudí/webov, ako dostať 10 hlasov od jedného človeka/webu.
To však neznamená, že by sme sa nemuseli snažiť získať spätné odkazy z webov, ktoré na náš web už odkazujú = určite odkazujú len na nejakú URL adresu/podstránku nášho webu. Takže pokojne môžeme získavať odkazy pre ostatné dôležité URL adresy/podstránky nášho webu.
Môžeme si weby predstaviť ako knižky s množstvom strán, kde každá stránka môže odkazovať na inú stránku.
A to, že jedna stránka z jednej knihy smeruje na nejakú stránku našej knihy neznamená, že by sme využili plný potenciál z tejto vzájomnej spolupráce. Pokojne môžeme získať odkaz z každej stránky danej knihy
(v ideálnom prípade z jednej stránky odkazujme na inú stránku práve raz, viac odkazov z jednej stránky na rovnakú stránku už nemusí mať takú váhu = je to rovnaké ako keď si dáme sám sebe viac hlasov, pritom sa nám zaráta vždy len jeden, ďalší hlas sa nám zaráta zas od niekoho iného a tiež len práve raz, aj keby nám dal 10 hlasov...).
Síce sa nedá presne povedať, podľa čoho Google rozoznáva a určuje váhu jednotlivým odkazom, no sú tu určité ukazovatele, podľa ktorých je pravdepodobné, že toto všetko ovplyvňuje kvalitu spätného odkazu:
Ak na náš web odkáže náš kamarát zo svojho nového článku na svojom neznámom webe, asi je zrejmé, že daný odkaz nebude mať rovnakú váhu, ako keby na náš web odkázal z hlavného spravodajstva jeden z najväčších slovenských portálov zoznam.sk.
Kedysi sa sila webov určovala podľa metriky Page rank, ktorú vyvinul samotný Google. No postupne túto metriku prestali zverejňovať, takže teraz sa dá riadiť väčšinou podľa rôznych aplikácii a nástrojov, ktoré určujú vlastné metriky kvality webov.
Jedným z takýchto nástrojov je Ahrefs - kvalita/autorita webu sa to určuje podľa DR (domain rating) a UR (URL rating), prípadne môžeme použiť nejaký iný nástroj (napríklad Moz).
Pri spätných odkazoch je veľmi dôležitá relevancia - zjednodušene to znamená tématickosť odkazu, obsahu, z ktorého sa odkazuje a cieľovej stránky na ktorú sa odkazuje.
Ak máme e-shop so športovými pomôckami, je pre nás relevantnejší odkaz z webu fitness centra, ako odkaz od hotela.
Samozrejme, často sa dá zariadiť aspoň ako taká relevancia - aj hotel môže mať na svojom webe nejakú časť o cvičení, prípadne o svojich tenisových kurtoch, a z takého obsahu môže pomerne ľahko a relevantne odkazovať na nejaké športové pomôcky.
Anchor text je tá časť zvýrazneného textu odkazu, cez ktorú sa dá prekliknúť na cieľovú stránku.
Ťažko povedať, aký anchor text je “najideálnejší”.
Google s pomocou anchor textu môže lepšie rozumieť o čom je cieľová stránka, na ktorú takýto odkaz smeruje.
Takže v optimálnom prípade by anchor text mohol obsahovať rôzne variácie, skloňovania a synonymá toho, o čom je cieľová stránka alebo na čo cieľová stránka cieli.
Avšak, ak by napr. stránka o športových teniskách získala 100 odkazov a každý z nich by mal anchor text “najlepšie športové tenisky”, bolo by to podozrivé, že odkazy vznikli umelo a účelovo a google by v takom prípade mohol danú stránku penalizovať.
Pretože prirodzene vzniknuté odkazy obsahujú najpestrejšiu paletu všetkých možných anchor textov: kliknite tu, viac informácii tu, link, synonymá, skloňovania…
Zovšeobecnene sa dá povedať, že pre SEO je lepšie získavať follow odkazy, pretože tie nofollow, údajne Google nepoužíva na prenos váhy a zvyšovanie SEO rankov.
Avšak aj nofollow odkazy môžu mať svoj význam, takže aj takéto odkazy nám môžu pomôcť. Ak by sme však mali na výber, určite je výhodnejšie zvoliť si follow odkazy.
Umiestnenie odkazu môže mať tiež vplyv na jeho váhu - ak sa odkaz nachádza na čím dôležitejšom mieste, tým by mal mať väčšiu váhu.
Napr. odkaz z hlavného menu by mal byť silnejší ako odkaz z pätičky. Takisto odkaz z úvodu článku, by mal mať väčšiu váhu ako odkaz zo okrajovej časti článku.
V každom prípade by sa dalo povedať, že asi aj ten najhoršie umiestnený odkaz môže byť lepší, ako žiadny odkaz.
Najideálnejšie môže byť, ak odkazy smerujeme v rámci možností na takú URL svojho webu, ktorú chceme posilniť v Google vyhľadávaní.
Prípadne na hlavnú stránku, alebo na nejakú inú dôležitú stránku svojho webu.
Tip: Pozrite sa na komplexný článok o tom, čo znamená kvalitný spätný odkaz.
Bonus:
“SEO silu”, ktorú získavame s pomocou linkbuildingu pre nejakú konkrétnu URL adresu nášho webu môžeme ďalej preposielať v rámci svojho webu s pomocou interného linkbuildingu.
Ak máme napríklad web so športovými potrebami a odkazy získavame prevažne pre článok o zdravých zásadách pre behanie, z tohto článku môžeme potom smerovať interné linky na naše dôležité kategórie, športovú obuv a pod.
SEO váha sa cez interné odkazy potom presunie aj na takéto kategórie.
Ako môžeme vidieť, existuje obrovské množstvo spôsobov, ako získavať spätné odkazy - a to sme spomenuli len časť najobľúbenejších techník.
Niektoré sú účinnejšie ako iné a niektoré zas fungujú lepšie na zahraničných trhoch, ako u nás.
V každom prípade je pri získavaní spätných odkazov najdôležitejšia určitá systematickosť a najmä vytrvalosť.
Najjednoduchšie je vybrať si nejakú techniku, ktorá nám najviac vyhovuje a naplno sa pustiť do práce. Ideálne však je, snažiť sa o čo najpestrejší odkazový profil, nech sú odkazy “v očiach Google” čo najprirodzenejšie.
Určite nevyzerá príliš prirodzene, ak má web stovky odkazov z diskusných fór a žiadne ďalšie typy odkazov.
A samozrejme, najviac nám a nášmu webu môže pomôcť, ak sa zameriame na skutočnú snahu nejakým spôsobom pomáhať svojimi aktivitami ľuďom - či už majiteľom iných webových stránokalebo ich návštevníkom.
Myslime na to, že pri budovaní kvalitných odkazov ide väčšinou o budovanie vzťahov, nie o nejaký “mŕtvy odkaz”, ktorý si započítame do tabuľky splnených úloh.
Poznáte nejaké ďalšie zaujímavé spôsoby získavania odkazov, ktoré vám fungujú a chcete sa o ne podeliť s ostatnými?
Ďakujem všetkým ľuďom, ktorí mi pomohli pri písaní článku, pri jeho oprave, korekciách a najmä ďakujem tým, ktorí mi to všetko umožnili naštudovať, vyskúšať si a overiť v praxi:
Majiteľ a hlavný SEO špecialista
Majiteľ Poctive SEO, Parfumy Lacno, Zdrave Byliny, Zdrave bylinky a veľký fanúšik užitočnej optimalizácie vo všetkých životných úrovniach a činnostiach.
SEO sa venujem od roku 2010 - špecializujem sa na budovanie spätných odkazov. Zameriavam sa na dlhodobé výsledky, užitočnosť a skutočnú pomoc klientom a ich zákazníkom.
O SEO som prednášal na univerzite UKF v Nitre, firemných školeniach a webinári pre žiakov 60 stredných škôl ako podnikať s e-shopom.
Môj článok ako napísať motivačný list si bez akejkoľvek propagácie dodnes prečítalo viac ako 90 000 ľudí.
Vyštudoval som aplikovanú informatiku, prácu s CMS systémami a počítačové siete (CISCO). Vďaka mojej bakalárskej práci o CMS Joomla som si vytvoril svoje prvé e-shopy a weby.
V škole som viackrát získal prospechové štipendium a s našim tímom sme vyhrali celoročníkovú súťaž pre najlepšiu prácu na návrh PC siete pre celú univerzitu.
Nie je nutné riešiť všetko - dôležité je získať nových zákazníkov, zlepšovať web a poskytovať užitočnosť.
Vytvárajte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil čo najviac ľudí - témy si vyberajte cielene a vytvárajte postupne krok za krokom.
Trápi vás obmedzený rozpočet? SEO služby poskytujeme rovnako veľkým aj malým webom, e-shopom či portálom.
+421 908 049 780
Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK