Blog

Komplexný návod (nielen) pre začiatočníkov: Čo je linkbuilding a ako úspešne budovať spätné odkazy pre web tak, aby prinášali vášmu webu efektívne výsledky?

Publikované: 14.07.2021

Auktualizované: 27.03.2024

Naučte sa ako budovať odkazy pre svoj web tak, aby posilňovali silu vášho webu a pomáhali mu zlepšovať pozície v Google vyhľadávaní. Prečo sú odkazy dôležitý SEO faktor, ako fungujú a ako ich budovať systematicky?

Designed by macrovector/Freepik

Obsah článku:

  1. Čo sú spätné odkazy
  2. Prečo weby zlyhávajú pri budovaní spätných odkazov a zlepšovaní pozícii v Google
  3. Aké typy spätných odkazov existujú?
  4. Ako budovať spätné odkazy a vybrané techniky pre SK a CZ online trh
  5. Pridávanie spätných odkazov
  6. Vypýtanie si spätných odkazov
  7. Klasická a sofistikovaná výmena odkazov
  8. Spolupráca s nezávislými blogerkami
  9. Hosťovské články (Guest blogging, guest posting)
  10. Získanie spätných odkazov
  11. Kúpenie si spätných odkazov
  12. Bonus pre pokročilých
  13. PRO Bonus: Akým systémom budovať spätné odkazy tak, aby úspešne pomohli nášmu webu zlepšiť pozície v Google vyhľadávani?
  14. Podľa čoho rozpoznať dobré spätné odkazy?
  15. Zhrnutie a záver
  16. Poďakovanie

Snažíte sa pracovať na SEO, budujete odkazy pre svoj web, no stále sa vám nedarí získavať top pozície v Google vyhľadávaní?

Tip: Počujete o SEO prvý krát a neviete o čo ide? Prečítajte si čo je SEO a prečo sa mu venovať.

S týmto návodom sa vám pokúsime pomôcť pochopiť základné aspekty budovania spätných odkazov, ukážeme vám spôsoby, ako môžete odkazy budovať efektívne a úspešne zlepšovať pozície svojho webu vo výsledkoch Google vyhľadávania.

Čo sú spätné odkazy?

Spätné odkazy sú odkazy, ktoré smerujú z jedného webu na iný.

Väčšina ľudí vníma odkazy iba ako linky, cez ktoré sa prekliknú návštevníci webu na ďalší obsah alebo webovú stránku.

Avšak takéto odkazy plnia aj ďalšiu veľmi dôležitú funkciu - patria medzi najsilnejšie SEO faktory a pomáhajú webom, na ktoré odkazujú zlepšovať ich pozície v Google vyhľadávaní.

Napríklad:

Web A obsahuje článok o pestovaní obilia, z ktorého odkazuje na web B, na článok o jačmeni. Takýto odkaz môže pomáhať webu B získať lepšie pozície v Google vyhľadávaní na vyhľadávacie frázy o jačmeni, prípadne aj o obilí.

Čo je budovanie spätných odkazov?

01-budovanie-spatnych-odkazov  Designed by Ahrefs

Čo je to budovanie spätných odkazov (link building) a ako sa dajú takéto odkazy budovať tak, aby prinášali viditeľné výsledky? Nielen nejaké teoretické zaškrnutie splnenej úlohy zo zoznamu úloh bez toho, aby to prinieslo rentabilný efekt?

Budovanie spätných odkazov je proces, pri ktorom sa s pomocou rôznych metód snažíme získavať z rôznych webov odkazy smerujúce na náš web tak, aby tento proces pomohol získať nášmu webu lepšie pozície v Google vyhľadávaní - zjednodušene a laicky povedané.

Prečo množstvo webov zlyháva a nie sú úspešné pri získavaní spätných odkazov?

Kameň úrazu pri budovaní spätných odkazov je často v tom, že prehliadame a zabúdame na najdôležitejšiu časť z definície budovania spätných odkazov = budovanie spätných odkazov JE PROCES, nie udalosť, ktorá z ničoho nič nastane.

Jeden z dôvodov, prečo mnoho webov pri budovaní odkazov zlyháva je ten, že sa zameriavajú len na konečný výsledok - na získanie odkazov pre svoj web. Nie na samotný proces.

Avšak proces budovania spätných odkazov je v skutočnosti veľmi osobný, dynamický, živý a v prvom rade je o budovaní vzťahov medzi webmi a ich majiteľmi - nie je to o robotickom aplikovaní nejakej šablóny získavajúcej spätné odkazy.

Takže vhodnejšia definícia budovania spätných odkazov by mohla byť takáto:

Budovanie spätných odkazov je proces, pri ktorom budujeme vzťahy s majiteľmi iných relevantných webových stránok , ktorí majú záujem odkazovať na naše webové stránky, pretože to vylepší obsah na ich webe alebo pridá ich zákazníkom/čitateľom nejakú pridanú hodnotu.

Hlavný rozdiel v tomto prístupe je v tom, že sa nesústredíme len na to, že my niečo chceme (získať odkazy pre svoj web), ale že sa zameriavame na pridanú hodnotu aj pre druhú stranu = budovanie vzťahov a hodnoty, či výmenu hodnoty s inými webmi a pomoc dosiahnúť iným webom ich vlastné ciele.

Prečo sa venovať budovaniu spätných odkazov, ak to môže byť taký náročný a dlhodobý proces?

02-vplyv odkazujucich domen na navstevnost z google  Designed by Ahrefs

Budovanie spätných odkazov patrí dlhodobo medzi najvýznamnejšie faktory, ktoré vplývajú na SEO a na umiestňovanie webov v Google vyhľadávaní.

Ak web odkazuje na nejakú inú webovú stránku, Google to považuje za dobrý signál a znak toho, že daná webová stránka obsahuje nejaké kvalitné informácie.

Ak už pre nič iné, tak možno preto, že sa dá usudzovať, že ak si niekto dá tú námahu, aby pridal na svoj web nejaký odkaz, pravdepodobne odkazuje na niečo, čo za to stojí. Málokto odkazuje len tak náhodne na všetko možné.

Metaforicky sa dajú spätné odkazy prirovnať k hlasom v nejakej súťaži typu Superstar:

Na to, aby danú súťaž niekto vyhral, samozrejme potreboval určitú kvalitu a schopnosti (môžeme to prirovnať k technickému a SEO nastaveniu webu, obsah webu atď.), no zároveň potreboval získať najviac SMSkových hlasov od ľudí (to môžeme prirovnať k spätným odkazom).

A samozrejme je rozdiel aj v kvalite a váhe hlasov: inú váhu má, keď dostanete hlas od porotcu súťaže (nejaký autoritatívny kvalitný web) alebo od bežného tínedžera (nejaký nový neznámy web).

Celkovo majú weby, ktoré pravidelne získavajú spätné odkazy tendenciu získavať lepšie pozície, ako weby, ktoré spätné odkazy nemajú alebo nebudujú.

Samozrejme, že samotné budovanie odkazov nemusí byť odpoveďou na všetko. Ak sa nášmu webu v Google vyhľadávaní nedarí, môže stáť za to, aby sme sa zamerali aj na iné SEO faktory (On page SEO, technické nastavenia webu).

Avšak často môžeme v Google vyhľadávaní na top pozíciách vidieť nie veľmi kvalitné weby, ktoré majú množstvo spätných odkazov. A naopak, kvalitný web bez spätných odkazov nemusíme v Google nájsť ani pri precíznom a dôkladnom pátraní.

Pozrite si čo je SEO a ako vplývajú spätné odkazy na pozície v Google vyhľadávaní.

Nemali by spätné odkazy vznikať prirodzene samé?

Áno, mnoho marketérov a aj samotný Google tvrdí, že spätné odkazy by mali vznikať prirodzeným spôsobom: “samé od seba” a že najdôležitejšie je vytvárať kvalitný obsah, ktorý sám priláka spätné odkazy.

Možno aj vám nejaký známy tvrdí, že on odkazy nikdy nebudoval a jeho web získava tisícky návštev z Google vyhľadávania.

To všetko môže byť pravda, no ak chceme v Google cieliť na vyhľadávané a vysoko konkurenčné témy, bez spätných odkazov sa nám to s najväčšou pravdepodobnosťou nepodarí.

Najdôležitejšie je uvedomiť si kritický základ: ako má náš kvalitný obsah prilákať spätné odkazy, ak nikto nevie, že existuje?
 

Úskalia získavania odkazov a naivné očakávanie, že sa odkazy získajú samé

V ideálnom prípade by mali odkazy vznikať prirodzene - to znamená, že keď sa iným ľuďom/webom páči obsah nášho webu, jednoducho naň sami od seba odkážu.

Toto odporúča aj Google a množstvo SEO či marketingových konzultantov - odporúčajú najmä sústrediť sa na obsah (často to nazývajú Obsah je kráľ) a ten sa vraj “postará” o všetko ostatné.

Možno zabúdajú na to, že v šachovej partii môže samotný kráľ uhrať maximálne remízu a aj to skôr “zázrakom”, pretože väčšinou kráľ sám o sebe v šachovej partii toho moc nezmôže a súper ho môže poraziť aj s obyčajnými pešiakmi.

Prirodzený vznik odkazov a čakanie na to, že kvalitný obsah získa spätné odkazy sám o sebe je pomerne ľahkovážny a naivný prístup.

Prečo?

Pretože to má viacero veľkých háčikov a jeden z najväčších je tento:

Na to, aby na náš web ktokoľvek odkazoval, musí v prvom rade o existencii nášho webu vedieť. Zároveň musí mať dotyčný človek vlastný web, na ktorý by vôbec mohol umiestniť akýkoľvek odkaz.

K tomu je takisto nevyhnutné, aby ho náš web a jeho obsah zaujal natoľko, že bude nielen ochotný naň odkazovať, ale k tomu si musí dať aj tú námahu, aby pridanie odkazu zrealizoval.

Buď sa musí sám prihlásiť do administrácie, potrebuje nájsť, vybrať alebo vytvoriť vhodný obsah, časť webu, do ktorej odkaz umiestni a nakoniec tam odkaz musí umiestniť. Ak to sám nevie, musí si dokonca zaplatiť nejakého administrátora, ktorý to všetko zrealizuje za neho.

Samozrejme to nie je nijak zložitá činnosť - avšak pre mnohých laikov je to “španielska dedina”.

Prečo “vyčkávacia stratégia” vedie k neúspechu a k bludnému kruhu?

03-bludny-zlomyselny-kruh-v-seo  Designed by Ahrefs

Aby toho nebolo málo - vyčkávacia stratégia vo väčšine prípadov vedie k neúspechu a k bludnému kruhu.

Prečo?

Pretože okrem bežných úskalí (Google algoritmy, zlepšovanie konkurencie, náročnosť práce) je tu ďalšia perla, ktorá prácu pri budovaní spätných odkazov neuľahčí.

Aká?

Väčšina veľkej konkurencie v akomkoľvek odbore je často dostatočne známa na to, aby sa jej darilo získavať okrem iného aj prirodzené odkazy. Tak sa ich weby stávajú stále silnejšími a výraznejšie si upevňujú TOP pozície v google vyhľadávaní.

Tim Soulo z Ahrefs to nazýva prízračne - Vicious Cycle (začarovaný, zlomyselný kruh) .

Ak sa chceme s našim webom dostať medzi takéto silné weby, je mizivá pravdepodobnosť, že sa nám to podarí bez aktívneho budovania kvalitných spätných odkazov.

To je aj jeden z dôvodov, prečo je drvivá väčšina webov v Google vyhľadávaní prakticky neviditeľná a neraz ich nie je možné nájsť ani pri vyhľadávaní ich značky, či doménového názvu - nevenujú sa budovaniu odkazov alebo to nerobia dostatočne systematicky, či kvalitne.

*Ako dať iným webom vedieť o existencii nášho webu?

Väčšinu účinných SEO stratégii pre budovanie spätných odkazov je možné zovšeobecnene zhrnúť do týchto dvoch krokov:

  1. Vytvoriť niečo pozoruhodné, čo si zaslúži získať spätné odkazy.

  2. Ukázať to majiteľom relevantných webových stránok, aby mohli na to odkazovať zo svojho webu.

Svoj pozoruhodný obsah môžeme iným webom ukázať viacerými spôsobmi:

  • Propagáciou webu - platenou alebo bezplatnou (PPC reklama, sociálne siete, Google Ads - pred používaním bezplatnej reklamy odporúčame prečítať si knižku Jak drahé je zdarma - Dan Ariely ).

  • Priame oslovenie majiteľov relevantných webov (outreach) - pri oslovovaní majiteľov iných webov je potrebné, aby sme vždy našli dostatočný a vhodný dôvod pre kontaktovanie (nie, dôvod, že chceme spätný odkaz, nie je vhodný dôvod). Najideálnejšie je, keď sa snažíme ponúknuť majiteľom webov nejakú pridanú hodnotu, úžitok pre ich zákazníkov, pomoc pri napĺňaní ich vlastných cieľov a pod.

Viac si o možnostiach propagácie webov povieme niekedy nabudúce.

Aké typy spätných odkazov existujú?

Odkazy sa zvyknú rozdeľovať na dve základné skupiny:

  • (Do) Follow odkazy

  • No Follow odkazy

Bežný používateľ nemá ako spoznať rozdiel medzi follow a no follow odkazom - oba vyzerajú navonok úplne rovnako.

Jediný rozdiel medzi týmito odkazmi je v tom, že nofollow odkazy väčšinou neprenášajú “SEO váhu” a nemusia pomáhať zlepšovať SEO ranky a pozície webu v Google vyhľadávaní. Google takéto odkazy jednoducho väčšinou NESLEDUJE (preto nofollow).

Follow odkazy sú naopak odkazy, ktoré prenášajú “SEO váhu” a pomáhajú zlepšovať SEO ranky a pozície webu vo vyhľadávaní.

Ako rozpoznať Nofollow odkaz:

No follow odkazy sú označené v zdrojovom kóde webu tagom (označením) rel=nofollow

<a href=“https://poctiveseo.sk” rel=“nofollow">modrý kliktateľný text</a>

10-nofollow-odkazy-1  Designed by Ahrefs

Ako rozpoznať Follow odkaz:

Follow odkazy nie sú označené tagom rel=nofollow (takisto ani iným podobným tagom, napr. Sponsored)

<a href=“https://poctiveseo.sk”>modrý kliktateľný text</a>

Prečo existujú nofollow odkazy a aký je ich význam?

Google začal používať nofollow odkazy na to, aby sa pokúsil zamädziť manipulácii a zneužívaniu sily spätných odkazov pri ich budovaní nekalými spamovými spôsobmi.

Napríklad, ľudia začali často spamovať v diskusných fórach, komentároch a pod. len preto, aby získali spätný odkaz z daného fóra na svoj web. 

Mnohé fóra a weby s komentármi upravili svoje weby tak, aby všetky komentáre a niekedy aj odkazy, ktoré mohli na ich web pridať cudzie osoby, mali atribút/označenie nofollow - a takto sa pokúsili odradiť spamerov od pridávania nezmyselných komentárov s účelom získať spätný odkaz.

TIP od najlepších v SEO na CZ/SK trhu: Prečítajte si komplexný článok o odkazoch s atribútom NOFOLLOW a aký majú pre SEO význam.

Má význam získavať pre svoj web nofollow odkazy?

To záleží od situácie. Aj takéto odkazy môžu nejako pomôcť. Prioritne je výhodnejšie budovať klasické follow odkazy, ale netreba sa úplne štítiť ani nofollow odkazov. Aj keď nofollow odkaz nemusí prenášať “SEO váhu”, môže pomôcť rôznymi nepriamymi spôsobmi.

Ako môžu webu pomôcť nofollow odkazy:

  • Nofollow odkaz môže priniesť na web návštevnosť (ak je umiestnený na rozumnom mieste na známom a navštevovanom webe).

  • Môže spestriť odkazový profil webu (pre google zvykne byť neprirodzené, ak na nejaký web odkazujú len follow odkazy = môže ho to upozorniť na to, že všetky odkazy si umelo buduje a nevznikajú mu odkazy tak úplne prirodzene).

  • V nejakých prípadoch je pravdepodobné, že aj nofollow odkazy môžu prenášať nejakú “SEO váhu” - napr. ak ide o odkaz z veľmi známych, silných autoritatívnych webov (wikipedia, forbes,…). Dokonca aj poprední predstavitelia zo samotného Google sa na nofollow odkazy vyjadrujú, že väčšinou Google nesleduje nofollow odkazy . Treba zdôrazniť slovo väčšinou. Takže podľa všetkého nastávajú situácie, kedy Google sleduje aj nofollow odkazy.

Ako budovať spätné odkazy a vybrané techniky pre SK a CZ online trh:

navod-ako-budovat-spatne-odkazy  Designed by Freepik

Spoločným znakom pre väčšinu techník budovania odkazov je niečo na štýl klasického obchodu, dohody - je potrebné vymyslieť taký model/spôsob, kedy budú všetky zúčastnené strany transakcie spokojné.

Takže často je zvykom ponúknuť výmenou za odkaz nejakú adekvátnu protihodnotu. Či už ide o peniaze, obsah, odkazy, produkty, služby.

V každom prípade je dobré, aby sme si dali pozor na to, čo a ako robíme, pretože všetko vyššie spomenuté (účelovo vytvárané odkazy so zámerom manipulovať výsledkami vyhľadávania, predaj/kúpa, bartrovanie s odkazmi) patrí medzi zakázané SEO techniky.

Naša prax a skúsenosť potvrdzuje toto: najväčšie úspechy je možné dosiahnuť pri zámere a snahe o maximálny prínos a pomoc pre ľudí, čitateľov, majiteľov webov a všetkých zúčastnených strán.

Zjednodušene povedané - dôležité je v prvom rade budovať hodnotu, nezameriavať sa na účelovosť a snahu o manipuláciu výsledkami vyhľadávania.

Tip: Zjednodušene by sa dalo povedať, že čím jednoduchší je spôsob, ktorým získame spätný odkaz, tým je jeho vplyv/váha nižšia (pretože s minimom úsilia to môže urobiť hocikto). 

A naopak - čím viac úsilia vyvinieme na získanie odkazu, tým môže mať odkaz vyššiu váhu/vplyv.

Základné rozdelenie techník a stratégií na budovanie spätných odkazov

V našich československých podmienkach značnú časť majiteľov webov zaujíma najmä takáto kategorizácia spätných odkazov:

Bezplatné spôsoby získavania odkazov

TIP: Možno ešte predtým, ako sa pustíme naplno do budovania bezplatných odkazov, mohla by stáť za zmienku táto kniha:

Jak drahé je zdarma - Dan Ariely.

Medzi bezplatné a najjednoduchšie spôsoby získavania odkazov patrí napríklad:

  • Registrácia webu do firemných katalógov a zoznamov webov.

  • Prispievanie do diskusných fór.

  • Komentovanie článkov, blogov.

  • Odkazy zo sociálnych sietí.

  • Prispievanie článkami do známych blogov s pomocou blogových platforiem.

  • Odkazy od dodávateľov a partnerov.

  • Broken link building - zaujímavá technika, môžete ju vyskúšať, síce sme sa jej nevenovali nejak zvlášť aktívne, no na SK a CZ trhu sa nám zatiaľ takýmto spôsobom nepodarilo získať pre klientov ani jeden odkaz.

Efektívnejšie rozdelenie techník a metód na získavanie spätných odkazov:

04-sposoby-budovania-spatnych-odkazov  Designed by Ahrefs

Efektívnejšie môže byť takéto systematické rozdelenie spätných odkazov, preto sa budeme detailnejšie venovať práve tomuto rozdeleniu:

Väčšina SEO techník a stratégií na získavanie spätných odkazov spadá do jednej z nasledujúcich možností:

  1. Pridávanie spätných odkazov - zahŕňa možnosti, kedy môžeme manuálne pridať svoj odkaz na iné webové stránky.

  2. Vypýtanie si spätných odkazov - oslovovanie a požiadanie o odkaz iné weby s presvedčivým dôvodom a argumentom pre odkazovanie na náš web.

  3. Získanie spätných odkazov - prirodzené získavanie odkazov bez toho, aby sme kohokoľvek žiadali o spätný odkaz.

  4. Kúpenie si spätných odkazov - transakcie, kedy vymieňame peniaze za získanie spätných odkazov z iných webov.

  5. Ochrana a uchovanie spätných odkazov - chránenie ťažko získaných spätných odkazov pred tým, aby zmizli a prestali existovať.

1. Pridávanie spätných odkazov

Existuje množstvo webov, na ktoré môžeme pridať odkaz smerujúci na svoj web. Opäť pripomíname, že čím jednoduchší spôsob získavania odkazov, tým je jeho váha nižšia.

Najčastejšie môžeme odkaz pridať na:

  • Registrácia webu do firemných katalógov a zoznamov webov.

  • Prispievanie do diskusných fór, komunít, Q&A webov ( https://www.odpovede.sk ).

  • Komentovanie článkov, blogov.

  • Vytvorenie firemných profilov na sociálnych sieťach a odkazy zo sociálnych sietí.

  • Prispievanie článkami do známych blogov s pomocou blogových platforiem.

  • Atď.

Registrácia webu do firemných katalógov a zoznamov webov

Registrácia do katalógov bola v minulosti, kým neboli vyhľadávacie algoritmy príliš sofistikované, veľmi obľúbená a často aj zneužívaná.

Niekedy stačilo zaregistrovať web do množstva katalógov a samo osebe to pomohlo danému webu zlepšiť pozície vo vyhľadávaní.

Dnes to už neplatí a registrácia do množstva spamových katalógov nemusí vôbec pomôcť, práveže, môže za určitých okolností webu pravdepodobne aj uškodiť (ak web nebuduje žiadne kvalitné odkazy, iba spamuje internet registráciou do množstva nezmyselných katalógov, môže ho google za to penalizovať a nebude ho zobrazovať vo vyhľadávaní).

Samozrejme aj dnes majú katalógy webov určitý zmysel a oplatí sa web zaregistrovať aspoň do najznámejších a najkvalitnejších katalógov - stále sa nájdu ľudia alebo situácie, kedy sa oplatí vyhľadávať weby cez katalógy.

Napr. ak potrebujeme nájsť zoznamy webov, ktoré pôsobia v určitej oblasti - čo môžeme prakticky využiť aj pri vlastnom aktívnom budovaní spätných odkazov, ak budeme chcieť dohodnúť nejakú spoluprácu s relevantnými webmi.

Najznámejšie kvalitné firemné katalógy webov na Slovensku a v Česku, do ktorých sa stále oplatí zaregistrovať svoj web:

Slovenské katalógy webov:

České katalógy webov:

Prispievanie do diskusných fór, komunít, Q&A webov

Obľúbeným spôsobom ako bezplatne získať nejaké spätné odkazy je prispievanie do diskusných fór.

Samozrejme je nevyhnutné robiť to s rozumom, kvalitne a zakaždým sa snažiť pridávať na danom fóre hodnotu pre samotné fórum a jeho komunitu.

To znamená = nespamovať, ale reálne sa na fóre angažovať, pomáhať ľuďom riešiť ich problémy, odpovedať na ich otázky, prípadne ich nevnucujúcim spôsobom inšpirovať - a ak sa to podarí, tak občas môžeme do príspevku nerušivým a najmä relevantným spôsobom umiestniť odkaz na náš web.

Nielenže môžeme takýmto spôsobom získať odkazy (v prípade spamu a nekvalitných príspevkov nám môžu administrátori príspevky vymazať a zrušiť aj náš účet), ale ak ľuďom aj skutočne pomôžeme, môžeme tak zvyšovať dôveryhodnosť nášho webu a možno získať aj potenciálnych zákazníkov.

Príklady kvalitných fór, na ktoré môže mať zmysel prispievať a angažovať sa v nich:

Zoznam kvalitných slovenských diskusných fór:

Zoznam kvalitných českých diskusných fór:

  • https://www.arome.cz/diskuse/  

  • https://www.emimino.cz/diskuse/

  • www.webtrh.cz = toto fórum zvyklo bývať veľmi kvalitné ale neustále personálne zmeny, zmeny majiteľov a ich biznis očakávania bohužiaľ stále znižujú jeho kvalitu. V poslednej dobe napríklad začali fundamentalistickým prístupom mazať dlhoročné spätné odkazy aj z kvalitných príspevkoch, až to pripomína nejaký “hon na čarodejnice”. Pritom spameri im tam až tak nevadia. Takže stojí za zváženie, či má pre nás zmysel investovať energiu do fóra a budovania jeho komunity, keď samotným majiteľom fóra sme totálne ukradnutí. Aj keď, ak ich zaspamujeme odpadom, možno nám za to dajú aj medailu.

  • https://www.modrykonik.cz

  • https://www.modrastrecha.cz  

Komentovanie článkov, blogov

Zanechanie zmysluplného komentára pri článku, s ktorým si dal niekto námahu a prácu, môže byť výborným prvým krokom k nadviazaniu vzájomného kontaktu a budovaniu spoločného vzťahu.

Pri komentovaní článkov a blogov platí to isté, čo pri prispievaní na diskusné fóra - nespamovať, naopak sa snažiť pridávať nejakú hodnotu, pomoc, radu.

Keďže aj túto techniku zneužívalo množstvo spamerov, nie každý web s komentármi umožňuje pridávať do komentára aj spätné odkazy.

Na aké weby je možné pridávať komentáre:

Vytvorenie firemných profilov na sociálnych sieťach a odkazy zo sociálnych sietí

Síce majú odkazy zo sociálnych sietí väčšinou atribút nofollow, viaceré indície naznačujú, že sociálne signály (zdieľania, počet “páči sa mi” a pod), môžu mať vplyv nielen na SEO, ale aj na budovanie našej vlastnej značky.

V každom prípade môžu takéto odkazy prinášať nášmu webu návštevnosť a potenciálnych zákazníkov - ak to robíme zmysluplne, hodnotne a užitočne pre čitateľov.

Preto je dobrou praktikou vytvoriť si firemný profil na všetkých známych sociálnych sieťach hneď, ako to je možné - facebook, instagram, linked in, twitter...

Prispievanie článkami do známych blogov s pomocou blogových platforiem

Pomerne kvalitné spätné odkazy je možné získať aj z rôznych blogových platforiem pridávaním článkov do známych blogov. Síce má väčšina takýchto odkazov atribút nofollow, môžu však priniesť na váš web nejakú návštevnosť.

Opäť je však nutné pridávať kvalitné a užitočné články, inak ich daný portál nemusí vôbec publikovať.

Vytvoriť si vlastný blog a prispievať do neho článkami môžeme napríklad tu:

2. Vypýtanie si spätných odkazov

Pri oslovovaní iných webov so žiadosťou o spätný odkaz je najdôležitejším kritickým aspektom presvedčivý dôvod a argument, prečo by takéto weby mohli odkazovať na náš web.

Takže skôr ako začneme oslovovať akékoľvek weby so žiadosťou o spätný odkaz, najprv si položme základnú otázku:

Čo z toho budú mať majitelia webov alebo ich zákazníci, ak zo svojho webu odkážu na môj web?

Stručný zoznam techník, stratégií a dôvodov, ako si môžete vypýtať spätný odkaz:

  • Hosťovské články - iným webom ponúkneme vytvorenie kvalitného užitočného obsahu.

  • Skyscraper technika alebo ponúknutie lepšieho zdroja informácií - vytvorenie lepšieho, kvalitnejšieho, užitočnejšieho, komplexnejšieho obsahu a ponúknutie ho webom, ktoré odkazujú na podobný obsah, ako lepší zdroj na odkazovanie.

  • Ego návnada - ak vo svojom článku niekoho spomenieme v dobrom svetle, môžeme mu o tom dať vedieť: môže ho to potešiť a sám bude chcieť na takýto článok odkázať.

  • Recenzie a prípadové štúdie - ak dáme v článku niekomu pozitívnu spätnú väzbu, vytvoríme kvalitnú recenziu, či prípadovú štúdiu o jeho službách, produktoch a opäť bude vyššia pravdepodobnosť, že sám bude chcieť na takýto článok odkazovať zo svojho webu.

  • Výmena odkazov a sofistikovaná výmena odkazov - iným webom môžeme navrhnúť nejakú zaujímavú protihodnotu pre výmenu odkazov (benefity, zľavy, služby, kontakty…).

  • Broken link building - môžeme pomôcť iným webom nájsť a opraviť nefunkčné odkazy na ich webe (zatiaľ asi veľmi zriedka použiteľná technika na malom SK, CZ online priestore, keďže väčšina webov takéto veci nerieši a vôbec ich nezaujímajú ich nefunkčné stránky, či odkazy...).

  • Obrázkový a zdrojový link building - ak niekto používa naše obrázky, obsah, materiály, je vhodné, aby sme si vyžiadali od nich citovanie a odkaz na náš web (zatiaľ asi veľmi zriedka použiteľná technika na malom SK, CZ online priestore).

  • Pomoc žurnalistom a reportérom - môžeme poskytnú vyjadrenie experta na danú oblasť pre žurnalistov, keď hľadajú pomoc: Na SK pomery na to môže pomôcť web spájajúci novinárov a expertov v rôznych oblastiach: https://www.medializuj.sk .

  • Odkazy od dodávateľov a partnerov - pomerne jednoducho je možné získať spätné odkazy od svojich partnerov a dodávateľov - týka sa to väčšinou najmä e-shopov. Často je v záujme nášho dodávateľa, aby sa nám čo najviac darilo a aby ľudia o nás vedeli - takže ak na náš web neodkazuje sám od seba, neraz stačí o odkaz svojho dodávateľa len požiadať.

Pri väčšine spôsobov vypýtania si spätných odkazov ide o nejaký druh batrovej spolupráce a výmeny nejakej hodnoty za spätný odkaz.

Bartrové spôsoby získavania odkazov a rôzne výmeny

Ako sme už spomínali - budovanie odkazov často pripomína nejakú obchodnú transakciu, kedy je potrebné navrhnúť/ponúknuť spoluprácu, ktorá by bola výhodná pre všetky zúčastnené strany.

Pri budovaní spätných odkazoch sa preto často využíva bartrový spôsob spolupráce, kedy jedna strana dodá odkaz a druhá strana buď takisto odkaz, alebo nejakú inú protihodnotu v najrôznejšej podobe.

Základné bartrové spôsoby získavanie odkazov:

  • Klasická výmena odkazov.

  • Sofistikovanejšia výmena odkazov - viacsmerná výmena (web A odkáže na web B, web B odkáže na web C, web C odkáže na web A…), alebo výmena odkazu za služby, benefity, iný typ pomoci…

  • Spolupráca s nezávislými blogerkami - recenzia produktu a odkaz naň výmenou za produkt.

  • Hosťovské články (Guest bloging, Guest posting).

Klasická výmena odkazov

klasicka-vymena-odkazov  Designed by Ahrefs

Asi najznámejšia a najjednoduchšia forma získavania odkazov, ktorá automaticky napadne takmer každému je klasická výmena odkazov štýlu:
 

Ja odkážem na teba a ty odkážeš na mňa.

Aj tento spôsob získavania odkazov má “svoje zlaté časy” už dávno za sebou. Kedysi fungoval veľmi účinne a spoľahlivo, avšak s rozvojom vyhľadávacieho algoritmu dokáže Google stále lepšie rozumieť a odhaľovať aj takéto typy spätných odkazov.

Vďaka tomu majú takéto odkazy pochopiteľne stále nižšiu váhu a nemusí byť moc efektívne sa nimi zaoberať.

Samozrejme sú prípady, kedy takéto odkazy stále majú zmysel, avšak budovať odkazy čisto vymieňaním si odkazov s inými webmi, nemusí byť práve najšťastnejšie riešenie. Zvlášť pri výmene s málo kvalitnými neznámymi webmi (tie ostatné pravdepodobne o výmenu nebudú mať záujem).

Opäť - ak sa s touto metódou získavania odkazov zameriame na budovanie vzťahov s inými webmi, vytváraniu hodnoty - môže byť nápomocná a užitočná.

Ak sa však zameriame len na účelovosť podľa hesla “účel svätí prostriedky” , v tom najlepšom prípade môže byť celá takáto naša snaha mrhaním času. V horšom prípade môže byť následkom aj penalizácia.

Tip: Viac o výmene odkazov si môžete prečítať v anglickej štúdii od Ahrefs a reciprocal links.

Sofistikovanejšia výmena odkazov

Sofistikovanejšia výmena odkazov môže byť napríklad viacsmerná výmena štýlom:

web A odkáže na web B, web B odkáže na web C, web C odkáže na web A…

Prípadne web A odkáže zo svojej podstránky X na podstránku Y na webe B.

Výmenou za to, odkáže web B zo svojej podstránky Z na podstránku Q na webe A.

Ďalším sofistikovanejším spôsobom výmeny odkazov môže byť výmena za inú protihodnotu ako je odkaz: napríklad služba, zľava, iná výhoda, benefit, pomoc, prístup a pod.

K takýmto výmenám patria aj nasledujúce dve metódy:

Spolupráca s nezávislými blogerkami

E-shopy majú pri získavaní odkazov túto menšiu výhodu - môžu spolupracovať s blogerkami, ktoré výmenou za nejaký produkt vypracujú nezávislú recenziu tohto produktu a zároveň zo svojho blogu odkážu na daný produkt a e-shop.

E-shop tak môže získať viac/menej objektívnu recenziu (to záleží od kvality a nezávislosti danej blogerky), možno aj nejakú návštevnosť, niekedy aj kvalitné propagačné fotky, zvyšovanie povedomia a zároveň aj relevantný spätný odkaz.

Opäť však všetko padá a stojí na kvalite takejto spolupráce - či bude realizovaná so zámerom budovať hodnotu a pomáhať ľuďom, alebo či pôjde len o účelovosť a povrchnosť.

Bohužiaľ, podľa našej skúsenosti, minimálne nadpolovičná väčšina blogeriek a blogov patrí do druhej spomínanej kategórie (účelovosť a povrchnosť, kde väčšinu ich “sledovateľov” tvoria ich vlastní kamaráti alebo iné blogerky, s ktorými si takto umelo zvyšujú sledovanosť) a nemusí sa oplatiť investovať do takejto spolupráce väčšie množstvo prostriedkov, času a financií.

Ukážka blogeriek, ktoré môžete na spoluprácu osloviť:

Hosťovské články (Guest blogging, guest posting)

hostovske-clanky  Designed by Alexa

Hosťovské články (guest post) patria medzi náročnejšie techniky, no sú veľmi efektívne, účinné a s dobrým prevedením fungujú spoľahlivo aj v našom malom československom internetovom priestore (čo sa o mnohých linkbuildingových technikách nedá povedať).

Princíp hosťovských článkov je v tom, že ponúkame bezplatné napísanie unikátneho obsahu pre relevantné weby - výmenou za to môžeme získať kvalitný spätný odkaz buď priamo z obsahu daného článku, alebo z jeho podpisu ako autor článku.

Hosťovské články fungujú najmä pri skutočne kvalitnom prevedení - zriedkakedy niekto stojí o tuctové povrchné a navyše propagačné články na svojom webe = na taký účel môžete využívať platené PR portály.

Podľa toho sa dajú aj rozpoznať účelovo vybudované PR portály od webov, ktoré sa snažia čitateľom pomáhať - väčšina účelových PR portálov nemá záujem o sebelepšie články aj v tej najvyššej kvalite a užitočnosti: ak za publikovanie nedostanú peniaze. Sú jednoducho ako chodiace “štrngajúce kasičky”.

Naopak weby, ktoré sa snažia čitateľom pomáhať, s radosťou uvítajú kvalitný užitočný obsah.

“Vďaka” častému nepochopeniu a amatérskemu prevedeniu hosťovských článkov, ktoré sú v podstate len obyčajné primitívne propagačné články, vznikla nechuť a nedôvera webov v takýto typ spolupráce.

Ak by sme chceli naplno využiť silu hosťovských článkov, potrebujeme si vybudovať dôveryhodnosť a kvalitu: nie rečami ale činmi a ukážkou svojej práce, ktorá by mala byť skutočne hodnotná, prínosná a užitočná.

Ako začať pracovať s hosťovskými článkami (guest bloggingom)?

V prvom rade je potrebné pochopiť, že ide o proces budovania vzťahov medzi webmi. Teda ide o vytváranie vzťahov medzi ľuďmi (majiteľmi webov) a nie nejaké slepé naháňanie sa za odkazmi.

Ak náhodou nemáme záujem rozvíjať vzťahy a snažiť sa svojim partnerským webom skutočne pomáhať, potom sa do hosťovských článkov radšej neoplatí púšťať.

Väčšinou ide o dlhodobý proces, ktorý vyžaduje čas, úsilie, umenie komunikácie, zlepšovanie, neraz aj štúdium a najmä usilovnú prácu. Metaforicky sa aj tento proces dá prirovnať k chudnutiu - zo dňa na deň asi ťažko niekto schudne 20 kg. 

Ak však človek začne hoci aj zľahka, ale dlhodobo, pravidelne, vytrvalo a s úprimnou snahou - s oveľa vyššou pravdepodobnosťou skôr či neskôr aspoň o niečo schudne a zlepší svoje výsledky.

A postupne mu to pôjde stále lepšie a ľahšie.

Bonusový tip k hosťovským článkom:

Množstvo webov “trpí” akútnym nedostatkom kvalitného obsahu. Buď nemajú čas, kapacitu alebo znalosti na vytvorenie unikátneho a kvalitného obsahu.

Napríklad väčšina e-shopov používa pri popisoch svojich produktoch kompletne rovnaké katalógové informácie od svojich dodávateľov. Na svojich blogoch neraz používajú tuctové 

a povrchné nič nehovoriace článočky.

 Aká je asi pravdepodobnosť, že by takýto web uverejnil náš hosťovský článok, ak by im ponúkal skutočnú hodnotu, užitočnosť, prínos - o akú sa roky snažili, ale nikdy sa im ju nepodarilo zrealizovať (či už kvôli nedostatku času, financií alebo znalostí)?

Ako vytvoriť hodnotné a užitočné hosťovské články?

Existuje niekoľko spôsobov, ako môžeme vytvárať skutočne prínosné a hodnotné hosťovské články.

  • Sami - ak nás baví písanie, môžeme sami začať vytvárať kvalitné články, zlepšovať sa v písaní a neustále hľadať nové spôsoby, ako vytvárať so svojimi článkami pridanú hodnotu.

  • V spolupráci s profesionálnymi copywritermi - ak nemáme veľké komunikačné vlohy alebo nás nebaví písať, môžeme sa dohodnúť s profesionálnymi copywritermi na písaní takýchto hodnotných článkoch.

  • Spolupráca s profesionálnymi odborníkmi v danej oblasti - ak potrebujeme užitočný obsah, napríklad pre autoservisy, môžeme osloviť skúseného automechanika a s jeho pomocou vytvoriť buď kompletný článok, alebo aspoň osnovu, ktorú už ďalej rozvinieme sami, či s pomocou copywritera. Podobne môžeme postupovať v akejkoľvek odbornej téme a oblasti.

  • Rôzne kombinácie vyššie spomenutého.

Ako nájsť vhodné weby na spoluprácu a ako získať partnerské weby pre publikovanie hosťovských článkov?

  • Najprv je dobré, ak si pripravíme a publikujeme kvalitný hodnotný obsah - napríklad na svojom webe.

  • Potom potrebujeme nájsť silný individualizovaný dôvod, prečo oslovujeme daný web (bez dôvodu radšej nikoho neoslovujeme).

  • Dokážme, že spolupráca s nami sa oplatí - potvrdiť to môžeme ukážkou svojej práce.

  • Oslovme relevantné weby - pomôcť si môžeme s kvalitným firemným katalógom a katalógom webov (spomínali sme ich vyššie pri registrácii webu do katalógov), s Google vyhľadávaním alebo s profesionálnym nástrojom Ahrefs (môžeme využiť skúšobnú verziu za 7 dolárov na 7 dní).

  • Pripravme kvalitný článok pre weby, ktoré súhlasia so spoluprácou a ak to bude nutné, upravme článok podľa potrieb webu.

  • Bonusový tip na nezabudnuteľnú spoluprácu - dodajme svojim partnerom ďalšie benefity. Do článku im môžeme pridať nejakú hodnotu, ktorú nečakali (kvalitné fotky, videá, špecializovaného autora, infografiku, odbornú anketu, získame pre ich web nejaké zaujímavé spätné odkazy, pomôžeme im získať nových klientov/zákazníkov, …).

Ak chceme nájsť vhodné partnerské weby na spoluprácu, pravdepodobne budeme potrebovať osloviť relevantné weby a ponúknuť im nejakú hodnotnú spoluprácu, ktorá ich zaujme a bude prospešná pre všetky zúčastnené strany.

Toto môže byť najnáročnejšia časť celého procesu, pretože ako sme spomínali vyššie, mnoho webov je znechutených z nekalých praktík, či zo zneužívania zo strany marketérov.

Alebo naopak zistíme, že značná časť webov vznikla len za účelom zisku a nezaujímajú sa o kvalitný obsah, zaujímajú ich len peniaze.

V každom prípade budeme potrebovať danému webu dokázať, že spolupráca s nami sa im určite vyplatí.

Ako?

Najlepšie sú činy - a najlepším dôkazom korektnosti a kvality je konkrétna ukážka nejakej našej najlepšej práce.

Najvhodnejšie je začať s niečím v čom “sme doma”, na čo si totálne trúfame.

Ideálne môžeme spracovať na svoj web kvalitný komplexný článok, ktorý nám poslúži nielen ako nosný pilier pre naše SEO a marketingové aktivity, ale zároveň ho môžeme používať ako referenciu a ukážku svojej  práce.

Pri hľadaní vhodných webov na spoluprácu, je vhodnejšie, ak začneme oslovovať menšie, neznáme weby a až postupne prechádzame k tým známejším a kvalitnejším.

Pretože je dobré mať už vybudované nejaké zaujímavé portfólio spoluprác a široké spektrum ukážky kvalitnej práce, keď začneme oslovovať známe kvalitné weby.

Zároveň menšie weby, ktoré sa so všetkými svojimi podnikateľskými aktivitami trápia úplne samé, často uvítajú “spojenca”, ktorý im pomôže aspoň s nejakými aspektmi - napríklad s tvorbou kvalitného obsahu.

rozdelenie-clanku  Designed by Ahrefs

3. Získanie spätných odkazov

Získavanie spätných odkazov je prirodzené získavanie odkazov bez toho, aby sme kohokoľvek žiadali o spätný odkaz - ostatné weby tak robia samé od seba, väčšinou na základe toho, že sme publikovali skvelý užitočný obsah (tzv. Linkbait), ktorý púta pozornosť a “priťahuje spätné odkazy”.

Na to, aby sme mohli takýmto spôsobom získavať odkazy, je v prvom rade potrebné, aby ľudia vedeli o existencii nášho webu a “linkbaitového” obsahu.

Prirodzený vznik odkazov

Ako sme už spomenuli v časti

Úskalia získavania odkazov a naivné očakávanie, že sa odkazy získajú samé

neodporúčame vyčkávať na to, že sa odkazy pre váš web získajú samé bez nášho pričinenia.

Ak sa tak stane - super, bude to príjemný bonus navyše. No naozaj sa na to netreba spoliehať.

Z praxe máme skúsenosť, že je to skôr unikátna výnimka ako pravidlo, ak by sme na československom trhu “vybudovali web” na prirodzene získaných odkazoch. 

Drvivá väčšina webov tu SEO vôbec nerieši, ďalšia časť webov ho rieši skôr “dravčím” drancovacím spôsobom a málokoho napadne len tak odkázať na iný web. 

Niektoré weby sa dokonca štítia odkázať aj na vlastných známych, priateľov, či rodinu - lebo majú naštudované nejaké zaujímavé informácie o page ranku a SEO z minulého tisícročia. 

Hold - na prirodzené odkazy by sme sa zatiaľ nespoliehali, tak ako neodporúčame vyčkávať na žiadneho spasiteľa v žiadnej životnej oblasti.

Ak prevezmeme za svoj život a svoje aktivity plnú zodpovednosť, možno sa trochu zapotíme, no s oveľa vyššou pravdepodobnosťou dosiahneme to čo chceme. Ako keby sme len snívali a čakali na spasenie.

Ak však chceme so svojím webom uspieť vo vysokokonkurenčných oblastiach, pravdepodobne sa bez aktívneho získavania spätných odkazov nezaobídeme.

Prilákanie odkazov s pomocou kvalitného, hodnotného, užitočného (linkbaitového) obsahu

Základným stavebným prvkom, s pomocou ktorého je možné zvýšiť pravdepodobnosť na získavanie odkazov, je vytváranie kvalitného a najmä užitočného hodnotného obsahu.

Princíp hodnotného užitočného obsahu je jednoduchý:

Ak chceme zaujať iné weby, aby na nás odkazovali - či už samé od seba (čo je málo pravdepodobné) alebo s pomocou propagácie - je zrejmé, že s hodnotným pútavým a užitočným obsahom sa to dá dosiahnúť oveľa ľahšie, ako so všedným, nezaujímavým, amatérskym alebo dokonca duplicitným (skopírovaným), či nekvalitným obsahom.

Hodnotný obsah, ktorý reálne čitateľom nejakým spôsobom pomôže, okrem iného pomáha zvyšovať aj dôveryhodnosť daného webu, jeho unikátnosť a autoritu v danej oblasti.

Takže nemusí pomáhať len s budovaním odkazov, ale aj so zvyšovaním návštevnosti, konverzií, dôvery ľudí v daný web a podobne.

Platená propagácia hodnotného (linkbaitového) obsahu stojí za to

Nech už je náš obsah akokoľvek úžasný a fascinujúci, na to, aby sme s ním získali spätné odkazy, ho potrebujeme nejakým spôsobom ukázať majiteľom iných webov.

Prečo by sme mali vynakladať obrovské úsilie na tvorbu kvalitného užitočného obsahu, ak by sme ho nakoniec nikomu neukázali?

Najjednoduchšie je investovať do propagácie takéhoto obsahu, napríklad s pomocou PPC reklám (Google Ads, Facebook, …).

Výhody platenej propagácie pre takýto hodnotný obsah sú viac než zrejmé - okrem toho, že s hodnotným obsahom môžeme ľahšie získať dôveru ľudí, ako s obyčajným komerčným obsahom, zároveň môžeme takouto propagáciou podporiť aj svoje SEO aktivity a výrazne zvýšiť pravdepodobnosť na získanie prirodzených spätných odkazov.

Aj preto sa oplatí na svojom webe venovať tvorbe kvalitného hodnotného obsahu - nie, nemusíme mať na webe každý produkt a článok v top kvalite.

Stačí začať v malom, krok za krokom.

Môže byť lepšie a oveľa efektívnejšie celkovo za celú existenciu webu publikovať jeden kvalitný a užitočný článok, ako pravidelne publikovať 5 tuctových článkov každý týždeň.

S článkom, ktorý nejakým spôsobom skutočne pomôže ľuďom vyriešiť ich problémy, či starosti, môžeme ľahko získať ďalší významne kritický propagačný benefit = tzv. word of mouth , čo zjednodušene znamená, odporúčania od ľudí svojim známym.

A odporúčania od ľudí mimochodom patria medzi najsilnejšie a najefektívnejšie marketingové spôsoby získavania tých najlepších zákazníkov.

Ako vytvárať kvalitný obsah? O tom si povieme v ďalšom návode niekedy nabudúce.

hodnotny-obsah  Designed by Alexa

4. Kúpenie si spätných odkazov

V prvom rade je dobré upozorniť na to, že kupovanie spätných odkazov patrí medzi zakázané a riskantné techniky a web, ktorý nakupuje odkazy za to môže dostať od Google penalizáciu a vylúčenie z Google vyhľadávania.

Keďže však ide o pomerne najjednoduchší, najrýchlejší, najpriamočiarejší spôsob, ako získať odkazy z cudzích webov, je tento spôsob veľmi často využívaný drvivou väčšinou aj tých najväčších a najznámejších SEO agentúr či konzultantov v Československu 

(síce môžu tvrdiť opak, avšak keď sa začnete aktívne venovať budovaniu spätných odkazov, postupne objavíte najrôznejšie prepojenia medzi účelovo vzniknutými alebo najznámejšími portálmi, ktoré neúmerne “diktujú” ceny za publikovanie PR článkov - a medzi top SEO agentúrami, či konzultantmi).

Platené spôsoby získavania odkazov

Takže aj “vďaka” tomu sa vyvinuli rôzne nástroje umožňujúce hromadnú kúpu odkazov a množstvo webov vzniklo čisto len za účelom predávať odkazy, ponúkať platené možnosti publikovania PR článkov - čo z nich robí často nekvalitné zmesi obsahu, ktorý ľuďom neprináša žiadnu hodnotu ani úžitok.

Iba “spamujú internetový priestor” brakom a balastom.

Navyše mnoho bežných majiteľov malých webov si možno vôbec ani neuvedomuje, že kupovanie odkazov patrí k najrizikovejším spôsobom budovania spätných odkazov, pretože patria medzi zakázané (Black-hat SEO) techniky.

Často sa odkazy kupujú len pre ich vplyv na výsledky vyhľadávania, bez nejakej pridanej hodnoty. Aj preto sa Google snaží takéto typy odkazov odhaľovať.

Veľmi zjednodušene povedané - základný rozdiel medzi povolenými (White-hat SEO) a zakázanými (black-hat SEO) technikami môže byť  takýto:

Povolené (White-hat SEO) techniky sa snažia:

  • Prioritne sa zameriavajú na ľudí a optimalizujú weby pre ľudí, nie pre vyhľadávače.

  • Vytvárajú kvalitný, hodnotný a užitočný obsah, ktorý ľuďom pomáha - ľudia radi takýto obsah čítajú aj zdieľajú.

  • Odkazy vytvárajú užitočným spôsobom, ktorý pridáva článku kvalitu a pomáha ľuďom viac pochopiť danú problematiku.

Zakázané (Black-hat SEO) techniky sa snažia:

  • Prioritne sa zameriavajú na vyhľadávače a optimalizujú weby pre vyhľadávače, nie pre ľudí.

  • Vytvárajú len účelový, či tuctový obsah (neraz aj duplikáty), zameraný na vyhľadávače, bez ohľadu na to, či taký článok jeho čitateľom pomôže alebo ich iba okradne o čas.

  • Odkazy budujú a nakupujú opäť len účelovým spôsobom, bez ohľadu na vhodnosť či užitočnosť pre ľudí a čitateľov.

Zhrnutie ku kúpe odkazov - weby, ktoré majú svoju stratégiu budovania odkazov zameranú len na kúpe odkazov, dosť riskujú, že skôr či neskôr ich web stratí pozície vo vyhľadávaní a že ich Google penalizuje.

Ak však kúpu odkazov robíme s rozumom, zameriavame sa prioritne na ľudí a pomoc ľuďom s najrôznejšou pridanou hodnotou a k tomu budujeme čo najpestrejší odkazový profil svojho webu, nemusí byť takáto kúpa odkazov pre náš web vyslovene škodlivá.

Možnosti ako je možné v československom online priestore nakupovať odkazy:

  • Kúpa odkazov napriamo.

  • Automatizovaná/hromadná kúpa odkazov/PR článkov (placla a pod.).

  • Kúpa možnosti publikovať PR články.

  • Kúpa odkazov z fór alebo komentárov z diskusií.

  • Kúpa vlastných domén + hostingov a vytvorenie siete vlastných podporných webov.

Kúpa odkazov napriamo

Jedná sa o asi najbezpečnejšiu formu kúpy odkazov - aj keď zároveň najprácnejšiu, keďže väčšina webov nezvykne ponúkať na predaj odkazy. Takže môže byť prácnejšie nájsť vhodný relevantný web a dohodnúť sa na výhodnej spolupráci pre všetky zúčastnené strany.

Takto kúpené odkazy však môžu mať aj “vyššiu SEO hodnotu”, keďže tieto weby nezvyknú odkazovať na množstvo ďalších webov - tak ako to býva u mnohých PR portáloch.

Automatizovaná/hromadná kúpa odkazov/PR článkov

Automatizovaná kúpa odkazov patrí medzi najjednoduchšie a najčastejšie praktiky - no zároveň patrí aj medzi najrizikovejšie a najspamovejšie techniky, bez akejkoľvek pridanej hodnoty.

Samozrejme to závisí najmä od prístupu a zvolenej stratégie, a ak si dáme s tým dostatok práce a úsilia, aj takýmto spôsobom môžeme vytvárať určitú hodnotu pre majiteľov webov a ich čitateľov.

Osobne automatizovanú hromadnú kúpu odkazov a PR článkov vôbec neodporúčame. Vhodnejšie môže byť zakúpiť si niekde možnosť publikovať viac článkov za výhodnejšiu cenu a publikáciu článkov rozložiť do dlhšieho časového okna, napríklad na rok.

CZ/SK portály, kde je možné hromadne nakupovať odkazy/PR články:

Sieť PR portálov, kde si môžete vo veľkom zakúpiť možnosť publikovať PR články a rozdeliť publikácie do dlhšieho časového obdobia (tak ako všetko v SEO, je nevyhnutné robiť to s citom a s rozu

Mgr. Martin Balko: 

Majiteľ a hlavný SEO špecialista

Majiteľ Poctive SEO, Parfumy LacnoZdrave Byliny, Zdrave bylinky a veľký fanúšik užitočnej optimalizácie vo všetkých životných úrovniach a činnostiach.

SEO sa venujem od roku 2010 - špecializujem sa na budovanie spätných odkazov. Zameriavam sa na dlhodobé výsledky, užitočnosť a skutočnú pomoc klientom a ich zákazníkom.

O SEO som prednášal na univerzite UKF v Nitre, firemných školeniach a webinári pre žiakov 60 stredných škôl ako podnikať s e-shopom.

Môj článok ako napísať motivačný list si bez akejkoľvek propagácie dodnes prečítalo viac ako 90 000 ľudí.

Vyštudoval som aplikovanú informatiku, prácu s CMS systémami a počítačové siete (CISCO). Vďaka mojej bakalárskej práci o CMS Joomla som si vytvoril svoje prvé e-shopy a weby.

V škole som viackrát získal prospechové štipendium a s našim tímom sme vyhrali celoročníkovú súťaž pre najlepšiu prácu na návrh PC siete pre celú univerzitu.

Kontaktujte nás

Informačné a rezervačné systémy na mieru

SEO služby

na mieru

Nie je nutné riešiť všetko - dôležité je získať nových zákazníkov, zlepšovať web a poskytovať užitočnosť.

Vývoj web aplikácií a programovanie intranetových riešení

Systematická tvorba obsahu, SEO stratégia

Vytvárajte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil čo najviac ľudí - témy si vyberajte cielene a vytvárajte postupne krok za krokom.

 

Komplexné SEO už od 100 Eur

Trápi vás obmedzený rozpočet? SEO služby poskytujeme rovnako veľkým aj malým webom, e-shopom či portálom.

Buďme v kontakte

Icon

Telefón

+421 908 049 780

Icon

Email

Icon

Adresa

Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK

Generuje redakčný CMS systém spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.