Blog

10 základných spôsobov reklamy na internete, ako získať viac zákazníkov pre svoj web a vybudovať úspešný biznis

Publikované: 29.05.2023

Auktualizované: 27.03.2024

Aké sú základné spôsoby propagovania webu a druhy reklamy na internete? Spoznajte výhody a nevýhody jednotlivých druhov reklamy - napríklad PPC reklamy, youtube video reklamy atď.

Designed by Ahrefs

Obsah článku

Postaviť si web a zarábať peniaze.

Čože? Takto to nefunguje?

No dobre, tak vám dám pár stovák Eur a rýchlo s tým niečo spravte, hlavne mi povedzte, čo mi viete sľúbiť, a kedy sa mi investované peniaze vrátia. Nech sa rýchlo sypú peniaze, lebo ja mám kopu výdajov.

Toto býva hlavnou marketingovou stratégiou nejedného majiteľa webu.

Rozmýšľať nad tým, ako vyžmýkať z podnikania čo najviac peňazí - samozrejme čo najrýchlejšie, najlacnejšie, bez nášho pričinenia. Je to pochopiteľný prístup. Ale rovnako pochopiteľné je aj to, že takýto prístup veľmi nefunguje. Možno len nejaký čas.

Ako však začať zarábať peniaze so svojim webom konzistentne?

Vhodnejšie môže byť zmeniť prístup a rozmýšľať úplne inak.

Rozmýšľať nad úplne iným typom otázok: 

  • Ako môžeme v maximálnej možnej miere pomôcť svojim klientom? 
  • Ako môžeme pomôcť spoločnosti, komunite, určitej skupine ľudí?
  • Ako môžeme vhodným spôsobom prispieť celku?
  • Prečo by ľudia mali nakupovať práve u nás?
  • Čím sa líši náš produkt/služba od miliónov ďalších?
  • V čom sú naše silné stránky - na čo by sme sa mohli špecializovať?
  • atď.

A až potom riešiť, aké sú druhy reklamy a ako propagovať svoj web.

V prvom rade je vhodné si uvedomiť, že samotný web s najväčšou pravdepodobnosťou sám od seba nebude zarábať vôbec nič. Pretože okrem nás takmer nik nevie, že náš web existuje.

Ak chceme s webom zarábať peniaze, ostávajú nám väčšinou na výber tieto možnosti, ako ho dostať do povedomia ľudí:

  1. Platiť za propagovanie webu špecializovaným firmám
  2. Realizovať propagáciu webu vo vlastnej réžii
  3. Najideálnejším prístupom môže byť kombinácia týchto možností - pretože bez zmysluplného vytrvalého pričinenia samotného majiteľa webu nie je možné využiť naplno marketingový potenciál. 

Tip: Každému, kto myslí propagovanie svojho webu vážne, odporúčam knihu Perennial Seller od Ryana Holidaya.

Web je len začiatok, štartovacia čiara

ako ziskat zakaznikov 

Designed by Ahrefs

Ak aj máme sebelepší moderný web, s bezkonkurenčnou grafikou, vyladený zo všetkých možných pohľadov (rýchlosť, UX, technické nastavenia), stále to z pohľadu oslovovania zákazníkov a zarábania peňazí znamená len jedno.

Práve sme sa postavili na štartovaciu čiaru.

Pred nami sa začína otvárať kopa práce - ktorú buď krok za krokom začneme realizovať a postupne sa začneme približovať k akémusi “úspechu”, alebo budeme čakať na to, kto a kedy spraví túto prácu za nás.

Odpoveď je pritom pomerne jednoduchá - nikto a nikdy.

Pretože aj keď si najmeme najlepšiu agentúru na svete, nik za nás nespraví našu prácu. Medzi ktorú patrí:

  • zvyšovanie hodnoty webu, ktorú ponúka svojim zákazníkom (to môže byť kvalita produktu, služieb, obsahu…)
  • zefektívňovanie interných procesov
  • nachádzanie nových spôsobov ako oslovovať ľudí (k tomu napr. môžu patriť prednášky, školenia, konferencie, networking = to za nás nespraví nik, ani keby chcel)
  • atď.

Ako zvyšovať hodnotu webu a služieb

Zvyšovanie hodnoty webu a služieb, ktoré ponúkame sa často začína u nás samotných.

Hodnota webu sa vyvíja aj podľa toho, ako dokáže web skutočne pomáhať ľuďom, riešiť ich problémy, nachádzať odpovede na ich otázky atď.

Ak chceme čokoľvek dávať, najprv to musíme mať.

Čiže ak chce web poskytovať nejakú hodnotu, tak je vhodné (ak nie aj nevyhnutné), aby túto hodnotu v sebe najprv rozvíjal majiteľ webu, či jeho správca.

Napríklad:

  • Ako by mohol neférový majiteľ ponúkať férové služby? 
  • Ako by mohol “lowcostový” majiteľ webu poznať akútne potreby solventných zákazníkov? (pekná ukážka je oproti našej kancelárie: stavba najluxusnejších obchodných priestorov v meste bez parkovacích miest = presne toto bude hľadať úspešný solventný majiteľ pre svoju predajňu, či kanceláriu, aby sa namiesto práce mohol každý deň venovať hľadaniu voľného parkovacieho miesta v beznádejne preplnenom meste a pritom si za to zaplatí o polovicu viac, ako keby išiel hocikam inam - samozrejme, že budova stále zíva prázdnotou a zatiaľ stále nenapĺňa svoj potenciál) 
  • Ako by mohol výbušný správca webu jednať so zákazníkmi pokojným a rozvážnym spôsobom?
  • Ako môže úplný laik zrozumiteľne, jednoznačne, profesionálne či odborne vysvetliť a odkomunikovať problematiku ponúkaných služieb/produktov?
  • Ako môže niekto plný závisti úprimne priať druhým niečo dobré?
  • atď.

Jeden zo spôsobov, ako zvýšiť hodnotu svojho webu, je zvyšovanie vlastnej hodnoty

Zlepšovanie webu môžeme zabezpečiť zlepšovaním seba, osobnostným rastom, rastom hodnoty, ktorú vieme ponúkať.

Nejde však len o zlepšovanie profesných kvalít a znalostí, ale najmä o komplexný rozvoj osobnosti, medzi ktoré patrí napríklad: 

  • empatia, 
  • vnímavosť, 
  • intuícia, 
  • logika, 
  • kritické myslenie, 
  • analytické myslenie
  • atď.

Pretože ak máme silnejšiu intuíciu, empatiu a vnímavosť, tak vieme vhodnejším spôsobom precítiť a odhadnúť potreby našich zákazníkov, ponúkať im spoľahlivejší servis, zrozumiteľnejšie odkomunikovať svoju ponuku apod.

S analytickým a kritickým myslením sa spoľahlivejšie vyhneme rôznym chytrákom, ktorí z nás chcú vyžmýkať čo to dá, vieme si vyberať lepšie riešenia.

Tip: Poznáte tieto účinné spôsoby, ako rozvíjať empatiu?

Pri svojpomocnej propagácii nezabudnite na toto

Ak sa rozhodneme čisto pre svojpomocnú propagáciu, je vhodné myslieť na to, že nám nemusí ostávať dosť času, priestoru a prostriedkov na tú časť “self promo”, ktorú za nás nemôže spraviť nik iný - spomínané prednášky, školenia, konferencie a najmä zvyšovanie našej hodnoty.

Pretože spraviť web úspešným nie je o nejakom nastavení, jednorázovej udalosti či “konečnom zázraku”, ktorý všetko vyrieši.

Je to skôr proces, škola, cesta, výprava za dobrodružstvom, pri ktorom sa postupne učíme efektívnejšie riešiť potreby druhých a skutočne pomáhať svojim klientom.

via GIPHY

Keby v príbehoch od Tolkiena na začiatku niekto povedal Frodovi, čo ho čaká pri výprave do Mordoru, je dosť možné, že by sa na to okamžite vykašľal.

Keďže však mal v sebe rozvinuté základné hodnoty (nezištnosť, empatiu, obetavosť, pohotovosť,..) a postupoval stále krok za krokom, nakoniec sa úspešne dopracoval do svojho cieľa.

A pritom sa stretával s nezištnou pomocou z mnohých strán - ťažko však dostane nezištnú pomoc niekto, kto nikdy takúto pomoc neposkytol niekomu inému.

Veľa z nás pozná podobné príklady zo svojho okolia - mnoho ľudí sa vyjadrilo, že keby vedeli, čo všetko ich čaká pri stavbe domu, tak sa do toho hádam nikdy nepustia.

Preto môže byť konštruktívne aj pri propagovaní webu vnímať tento proces ako sebazdokonaľovaciu možnosť.

Zaujímavosť: 

Keď som si pred školením finančných poradcov ohľadom SEO náhodou vypočul prednášku o investovaní do ETF fondov, musel som upraviť úvod prednášky, ktorú som im následne prezentoval - Základné možnosti propagovania webu.

Úvod som upravil tak, že po vypočutí informácii o výnosoch a rizikách investícií v ETF fondoch som zhodnotil, že si nie som istý, či naši klienti, ktorí investujú podobné obnosy peňazí do SEO služieb, by nemali istejšie výnosy investovaním práve do ETF fondov.

Je tu však jeden zásadný rozdiel.

Investovaním peňazí do fondov sa toho moc nenaučíme - buď zarobíme, peniaze alebo nezarobíme. Ak náhodou nezarobíme, nemáme veľa možností, ako túto stratu kompenzovať. Iba ďalším investovaním.

Narozdiel od toho, investovaním (nielen) do SEO, alebo do propagácie webu či vlastného podnikania sa v prvom rade môžeme učiť najrôznejším procesom a princípom, ktoré v podstate môžeme v prípade “neúspechu” využiť pre iné projekty.

Takže pri propagovaní webu môže byť neraz rozhodujúci a veľmi dôležitý najmä náš postoj k všetkým potrebným procesom.

Rýchle a lacné riešenia (v zmysle skratiek a obchádzaní nevyhnutných procesov) väčšinou neexistujú. A ak existujú, prinášajú kopu vedľajších účinkov (napr. steroidy urýchlia a uľahčia proces získavania svalov, no ničia zdravie)

Preto je dôležité vedieť si vybrať najvhodnejšie riešenia pre nás. Riešením nemusí byť slepo platiť tisíce Eur najrôznejším špecialistom.

Ale zas je dobré naučiť sa základnej zásade “spokojného života”: ”pay the price”.

Môže byť vhodnejšie zaplatiť niekomu plnú sumu za jeho prácu, bez akéhokoľvek zjednávania a zliav - pretože nám potom môže danú prácu zrealizovať v oveľa väčšej pohode, ľahkosti, spokojnosti a môže pre nás spraviť maximum, čo je v jeho silách.

Čo väčšinou pri výpredajoch a dojednaných zľavách neplatí - zľava je často následkom zníženej kvality, odobraním nejakých služieb, parametrov atď.

Takisto si pri predplácaní rôznych služieb neobjednávame len samotnú službu. Ale platíme aj za to, že sa s pomocou daného dodávateľa vyhneme množstvu chýb, ktorým musí čeliť takmer každý, kto sa daným procesom venuje (v SEO to môžu byť najrôznejšie zakázané Black Hat Seo techniky, škodlivé odkazy z rôznych nevhodných webov atď).

Pri ceste za úspešným webom je nesmierne dôležitá vytrvalosť, odhodlanie, trpezlivosť, systematickosť, UŽITOČNOSŤ a najmä skutočná pomoc ľuďom.

Je preto vhodné byť pripravený nielen na dlhodobé procesy, ale aj na to, že VŽDY zaplatíme plnú cenu - či už si zvolíme “bezplatné” formy propagácie webu vo vlastnej réžii (vtedy zaplatíme v podobe času, energie, pozornosti, stresu, vzdelávaním, chybami atď), alebo či zvolíme iné formy spolupráce s rôznymi špecialistami.

Môže byť vhodné myslieť na jedno - ani najlepší atlét by neschudol 20 kg zo dňa na deň. Ani najkvalitnejšie semienka jablone nezabezpečia úrodu skôr, ako po niekoľkých rokoch.

To však neznamená, že by sme mali slepo tápať v marketingových vodách bez znateľných priebežných výsledkov.

Pozrime sa teda na základné spôsoby, ako so svojim webom oslovovať stále viac ľudí.

Druhy reklamy: Aké sú základné spôsoby reklamy na internete, ako oslovovať ľudí a ako získavať nových potenciálnych zákazníkov:

marketingove moznosti 

Designed by Ahrefs

  1. PPC reklamy (Google adwords, platené reklamy na sociálnych sieťach,...)
  2. Email marketing
  3. Sprostredkovaná návštevnosť z iných webov (pomocou partnerstiev, spoluprác, odkazov z iných webov, …)
  4. Odporúčania od ľudí a spokojných zákazníkov (Ústne podanie/word of mouth) - najkvalitnejšia návštevnosť
  5. Priama návštevnosť
  6. Využívanie sociálnych sietí
  7. Video marketing
  8. Podcasty
  9. Eventy, udalosti, školenia
  10. SEO: prirodzená návštevnosť webu z Google vyhľadávania

1.PPC reklamy

PPC reklamy (pay per click) predstavujú spôsob reklamy, kedy platíme za kliknutie na našu reklamu, alebo za zobrazenia našej reklamy.

Takéto reklamy môžu byť spustené na najrôznejších platformách, najčastejšie to bývajú reklamy v Google vyhľadávaní, na sociálnych sieťach, či v porovnávačoch cien, alebo na najrôznejších obsahových weboch, či vo videách.

ppc marketing 

Designed by Ahrefs

Výhody PPC reklám:

  • Ponúkajú jeden z najrýchlejších spôsobov ako začať s webom dosahovať nejaké výsledky - PPC reklamy môžu získavať zákazníkov okamžite po spustení reklamy
  • Kontrola a merateľnosť - je možné cieliť na presné publikum, kontrolovať a merať úspešnosť reklamy
  • Remarketing - je možné cieliť na ľudí, ktorí už web niekedy navštívili

Nevýhody PPC reklám:

  • Závislosť od rozpočtu, kreditu
  • Konkurenti môžu zdvihnúť ceny za klik na neúnosné sumy 
  • Obmedzenia pre rôzne oblasti (zdravie, výživa..)
  • Nutnosť aktualizácii, úprav reklám
  • “slepota/imúnnosť” voči reklamám, adblock atď

Viac info o PPC reklamách nájdete tu: Porovnanie PPC reklám a SEO

Tip: Ak hľadáte skúsených PPC špecialistov, môžete osloviť tieto overené firmy: 

2.Email marketing

email-marketing-outreach 

Designed by Ahrefs

Email marketing nám ako jeden z mála nástrojov ponúka možnosť byť v priamom kontakte so svojimi zákazníkmi - môžeme im zasielať buď priame výzvy k nejakej akcii/nákupu, alebo sa môžeme zamerať na dlhodobé budovanie vzťahu, podporu našej značky.

Email marketing môže byť významným zdrojom návštevnosti a konverzie pre weby a e-shopy, ak je realizovaný vhodným spôsobom.

V prvom rade vyžaduje vytvorenie vlastného emailingového zoznamu kontaktov. 

Ak však má náš email marketing fungovať, je nutné dodržiavať viaceré dôležité zásady:

  • Zoznam kontaktov je vhodné budovať citlivým zmysluplným spôsobom: Formulár na prihlásenie do newslettra umiestniť na našom webe tak, aby ľudí neotravoval, ale aby si ho všimli - pod dôležitým obsahom, na konci článkov v blogu, v postrannom paneli webu, alebo v pätičke, či na hlavnej stránke, prípadne decentným vyskakovacím oknom (nie je moc vhodné riešiť to otravným vyskakovacím oknom, cez celú obrazovku)
  • Nikdy nespamovať svoje kontakty
  • Posielať len také emaily, ktorými máme čo povedať - ak máme nejakú nápomocnú informáciu.

Profesionálne nástroje, ktoré môžeme využívať na zefektívnenie email marketingu:

  • Mail chimp - emailingová aplikácia, ktorá nám vie pomôcť s vytváraním emailingového zoznamu, kontaktných formulárov, rozposielaním hromadných emailov atď.
  • Engagebay - CRM systém s pokročilejšími funkcionalitami, pomáhať môže najmä pre outreach (cielené oslovovanie, cold emailing), pomáha nám pri efektívnom posielaní emailov, individualizované emaily, dizajnové šablóny pre emaily a najmä vie kontrolovať rozposielané emaily - aby sme neposielali ten istý email dvakrát tomu istému človeku atď.

Výhody email marketingu:

  • Ak je robený dobre, môže byť efektívny
  • Priama komunikácia s existujúcimi zákazníkmi/návštevníkmi webu
  • Jeden z najrýchlejších a najpriamočiarejších spôsobov, ako osloviť svoje publikum
  • Merateľnosť (s profi nástrojmi)
  • Cena* = záleží od veľkosti a kvality publika, či od používaných profi nástrojov
  • Môže byť vysoko individualizovaný a segmentovaný (môžeme vytvárať rôzne publiká, a oslovovať ich s emailom na mieru)

Nevýhody email marketingu:

  • Mnoho firiem robí emailing nevhodne a spamuje svoje kontakty - to môže vytvárať v ľuďoch znechutenie ohľadom akýchkoľvek “reklamných” emailov.
  • Pri nevhodnom spôsobe je možné ľahko porušovať zásady “slušnosti” a všeobecné nariadenia (GDPR, spam)
  • Vybudovanie kvalitného (a legálneho) zoznamu kontaktov vyžaduje čas, dlhodobosť, náročnosť
  • Nedoručenie správ
  • Dizajnové a technické výzvy, problémy
  • Efektívny Email marketing vyžaduje, aby mal web vybudovanú kvalitnú návštevnosť - pretože je nutné osloviť dostatočné množstvo ľudí, pre vybudovanie zoznamu kontaktov

3.Sprostredkovaná návštevnosť z iných webov

Sprostredkovaná návštevnosť je návštevnosť, ktorú získavame z iných webov - z ktorých sa ľudia prekliknú na náš web.

Najčastejšie tým nie sú myslené platené reklamy na iných weboch ani návštevnosť z vyhľadávania či zo sociálnych sietí.

Ide o prirodzenú bezplatnú návštevnosť z iných webov - kedy je na inom webe umiestnený odkaz na náš web, cez ktorý sa naň môžu ľudia prekliknúť a dostať.

Sprostredkovaná návštevnosť sa teda získava s pomocou spätných odkazov (ktoré patria medzi najdôležitejšie SEO faktory), prípadne z bannerov či z rôznych affiliate odkazov a spoluprác. Táto návštevnosť predstavuje ďalší významný benefit budovania kvalitných spätných odkazov.

Spätné odkazy zároveň môžu pomáhať zlepšovať webu jeho dôveryhodnosť a autoritu vo svojom odbore (ak naň vedú odkazy z dôveryhodných autoritatívnych webov), zlepšovať jeho pozície v Google vyhľadávaní a ďalšie výhody.

Výhody sprostredkovanej návštevnosti:

  • Väčšinou býva bezplatná - výmenou za nejakú spoluprácu, partnerstvo, alebo náš web niekto odporúča len tak sám od seba
  • Často môže zahŕňať odporúčania inými ľuďmi/webmi = čo zvyšuje dôveryhodnosť webu, zvyšuje šance na konverzie
  • Pramení zo spätných odkazov - ktoré môžu ďalšími spôsobmi pomáhať webu (budovať autoritu, dôveryhodnosť, zlepšovať pozície v Google vyhľadávaní)

Nevýhody sprostredkovanej návštevnosti:

  • Nedá sa na ňu spoliehať - je to skôr benefit, ako pravidelný zdroj návštevnosti
  • Kvalitná sprostredkovaná návštevnosť vyžaduje systematickosť, dlhodobosť, stratégiu
  • Ľudia na väčšinu odkazov neklikajú, sú voči ním “slepí” - je to pochopiteľné, pretože ak by sme klikali na každý odkaz, tak nás môžu zahltiť do vyčerpania už len odkazy uvedené v jednom článku (ako je tento)
  • Sprostredkovaná návštevnosť je závislá aj od umiestnenia odkazu - ak je odkaz umiestnený na menej viditeľnom mieste, takmer nik ho neuvidí a ešte menšie percento ľudí naň klikne

4.Odporúčania od ľudí a spokojných zákazníkov (Ústne podanie/word of mouth)

odporucania-od-ludi-word_of_mouth_marketing 

Designed by Ahrefs

Odporúčania od ľudí (word of mouth) predstavuje spôsob získavania návštevnosti, kedy iní ľudia majú tak dobrú skúsenosť s našim webom/produktom/službou/značkou, že o nej rozprávajú svojim známym, priateľom - či už osobne, “ústne”, alebo zdieľaním na internete a sociálnych sieťach.

Odporúčania od ľudí patria medzi najkvalitnejšiu návštevnosť, pretože väčšina ľudí dôveruje oveľa viac odporúčaniam svojich známych, ako reklame.

Výhody odporúčaní od ľudí:

  • Patrí medzi najkvalitnejšiu návštevnosť - zahŕňa dôveru, niekedy až “slepú” dôveru
  • Pomáha pri budovaní vzťahu so svojimi zákazníkmi
  • Cena*: na jednej strane ide o bezplatnú propagáciu, kedy o nás a našich službách rozprávajú druhí ľudia

Nevýhody odporúčaní od ľudí:

  • Vyžaduje dlhodobú systematickú zmysluplnú prácu zameranú na skutočnú pomoc ľuďom, užitočnosť
  • Nepredvídateľná, nestála = je skôr benefitom
  • Cena*: na to, aby o nás ľudia mohli rozprávať, sa o nás musia nielen dozvedieť, ale musia mať aj výbornú skúsenosť s našimi službami, webom atď - vybudovanie takejto výbornej skúsenosti môže byť dlhodobý, náročný proces
  • Nemožnosť kontrolovať to, čo o nás ľudia vravia

5.Priama návštevnosť

Priama návštevnosť predstavuje spôsob, kedy sa ľudia dostanú na náš web priamo - zadaním URL adresy nášho webu do internetového prehliadača - bez prekliknutia z iných webov.

Na to, aby niekto navštívil náš web priamo, musí náš web poznať.

Priama návštevnosť môže teda úzko súvisieť s budovaním našej značky, povedomia, dôveryhodnosti…

Tip: Pozrite sa na možnosti ako budovať dôveryhodnú značku

Výhody priamej návštevnosti:

  • Cena - nemusíme za ňu priamo nič platiť
  • Môže podporovať SEO (patrí medzi SEO faktory, vyššia priama návštevnosť môže signalizovať určitú autoritu, dôveryhodnosť webu)
  • Efektivita - vracajúci sa návštevníci, či ľudia, ktorí poznajú náš web, s vyššou pravdepodobnosťou vykonajú na webe nejakú akciu/konverziu, ako neznámi noví zákazníci

Nevýhody priamej návštevnosti:

  • Potreba budovať značku/brand
  • Dlhodobosť
  • Nestála, neistá - je to skôr benefit
  • Cena - nepriamo musíme podporovať dlhodobé procesy, kvalitu, dôveryhodnosť atď

6.Využívanie sociálnych sietí

Sociálne siete nie sú vhodné len pre propagovanie reklám s pomocou PPC kampaní, ale môžeme ich využívať aj na bezplatné budovanie vlastného publika, fanúšikov, či komunity.

S pomocou sociálnych sietí môžeme získavať značnú časť návštevnosti pre svoj web, môžeme budovať vzťah a kontakt so svojimi zákazníkmi a môžeme oslovovať nových ľudí.

Samozrejme len za predpokladu, ak využívame sociálne siete zmysluplným, užitočným spôsobom, s dlhodobou stratégiou - nestačí len pridávať pravidelné príspevky, alebo si kúpiť umelé publikum.

Sociálne siete predstavujú nielen Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, ale môžu zahŕňať aj online komunikáciu so zákazníkmi s pomocou aplikácii ako je facebook messenger, whatsup a iné.

Výhody návštevnosti zo sociálnych sietí:

  • Pomáha budovať značku a “osobný” kontakt so zákazníkmi
  • možnosť získavať spätnú väzbu a recenzie od ľudí
  • Možnosť získať bezplatnú návštevnosť
  • možnosť cieleného oslovenia určitých skupín ľudí, komunít

Nevýhody návštevnosti zo sociálnych sietí:

  • Vyžaduje vhodnú stratégiu, užitočnosť, dlhodobosť
  • Funguje efektívne väčšinou len vtedy, ak máme čo povedať, ponúknuť
  • Často vyžaduje pravidelný obsah

7.Video marketing

video-marketing 

Designed by Ahrefs

Video marketing využíva na propagovanie obsah v podobe videí - tieto videá bývajú najčastejšie publikované na youtube, tiktok a podobných platformách a najmä na samotnom webe.

Výhodou video marketingu je, že s jeho pomocou môžeme oslovovať veľké publikum ľudí, ktorí používajú najrôznejšie video platformy (youtube, tiktok) - bez videa to nie je možné

S pomocou videa je možné zrozumiteľnejšie a lepšie vysvetliť náročnejšie problematiky, prípadne zaujať pozornosť ľudí, pobaviť ich.

Výhody video marketingu:

  • Lepšie raz vidieť ako stokrát počuť - a video zahŕňa možnosť vidieť, aj počuť
  • Ak je robené správne, pomáha budovať dôveryhodnosť, autoritu
  • Môže vyvolávať väčší záujem, upútať pozornosť, ako iný typ obsahu
  • Môže získavať bezplatnú návštevnosť
  • Môže osloviť používateľov rôznych video platforiem - čo bez videa nie je možné
  • Videá môžu dopĺňať články, ďalšie druhy obsahu na webe, zároveň môžu byť publikované na rôznych platformách: youtube, mojevideo atď

Nevýhody video marketingu:

  • Časovo a zdrojovo náročné na vytvorenie
  • Treba mať čo povedať, ponúknuť
  • Môže byť finančne náročné - aj pri natáčaní základnou technikou, napr. s pomocou mobilu, je vhodné riešiť scenár, obsah, stratégiu…
  • Náročnejšie na “údržbu”, aktualizáciu, udržiavanie “čerstvého” obsahu

Tip: Natáčajte videá pre web, sociálne siete, produktové fotografie s pomocou profesionálov.

8.Podcasty

Podcasty umožňujú podobne ako video marketing osloviť ľudí avšak nie s pomocou videí, ale s pomocou audio súborov: môže ísť o nahrané hovorené slovo, prednášky, rozhovory, či školenia.

Síce ide o čosi náročnejšiu techniku propagácie, ako je to pri písanom texte, môže k tomu postačovať obyčajný diktafón. Ak však má byť podcast úspešný, vyžaduje takisto stratégiu, zmysluplnosť, užitočnosť atď.

Výhody podcastov:

  • Ide o rozvíjajúce sa odvetvie, môže oslovovať stále väčšie množstvo ľudí
  • Cena - nahrať podcast býva oveľa lacnejšie a jednoduchšie, ako nahrať videá
  • Môže pomáhať budovať dôveryhodnosť, autoritu, unikátnosť, užitočnosť webu
  • Podcasty je možné takisto prerábať do iných obsahových platforiem - videí, článkov, návodov
  • Môže využívať publikum známych podcastov

Nevýhody podcastov:

  • Náročnejšie ako písaný text
  • Ak má byť efektívne, vyžaduje stratégiu, užitočnosť
  • Môže byť náročnejšie vybudovať vlastné publikum

9.Eventy, udalosti, školenia

Pri eventoch ide o stretávanie sa so svojím publikom - či už osobne na prednáškach, školeniach, konferenicách, alebo online cez videokonferencie, webináre atď.

Okrem iného je možné na týchto udalostiach využívať networking - predtým ako sa pustíte do networkingu, si prosím prečítajte podrobný návod, čo to je, ako sa robí a najmä ako sa nerobí v podobe knižky Nikdy nejedz sám.

Výhody eventov, udalostí, školení:

  • Môže posilňovať dôveryhodnosť
  • Môže pomôcť osloviť väčšie, dôveryhodnejšie firmy, ktoré neuzavrú spoluprácu s anonymnými neznámymi spoločnosťami
  • Pomáha budovať hlbší vzťah so svojím publikom

Nevýhody eventov, udalostí, školení:

  • Časovo náročné
  • Náročné na zdroje
  • Nevyhnutné mať čo povedať
  • Môže mať obmedzené možnosti pre rôzne oblasti podnikania

10.SEO: prirodzená návštevnosť webu z Google vyhľadávania

ako-ziskat-zakaznikov-propagovat-web 

Designed by Ahrefs

SEO predstavuje techniky, aktivity a procesy, s pomocou ktorých môže web získavať lepšie pozície v Google vyhľadávaní, a tak môže získavať viac prirodzenej (organickej) návštevnosti z Google vyhľadávania.

Prirodzená návštevnosť z Google je bezplatná návštevnosť, väčšinou je však nevyhnutné investovať do procesov, ktoré pomôžu zabezpečiť lepšie pozície.

V SEO sa nedá garantovať získanie pozícií - nielenže o zoradení webov v Google vyhľadávaní rozhoduje samotný Google, navyše ide o dynamický proces, ktorý sa neustále mení.

Samotnému Google ide v prvom rade o to, aby si on sám zachoval vysokú návštevnosť. A to sa mu podarí len vtedy, ak bude poskytovať ľuďom čo najlepšie odpovede a riešenia na ich problémy.

Takže nebude zbytočne riskovať svoju návštevnosť a reputáciu tým, že by ponúkal na prvých pozíciach pochybné, nekvalitné či nové weby, ak má na výber množstvo lepších možností.

Preto, ak chceme s webom získavať lepšie pozície, je nevyhnutné, aby sme Google postupne “presvedčili” o tom, že si náš web “zaslúži” lepšie pozície.

Toto presviedčanie sa dá realizovať mnohými postupnými krokmi, posilňovaním dôveryhodnosti, autority, unikátnosti webu - napríklad s pomocou užitočného obsahu, získavaním odkazov z iných webov apod. 

Výhody SEO:

  • “Stabilita” - Ak je riešené vhodným spôsobom, SEO môže prinášať návštevnosť stabilne, dlhodobo…
  • Nabaľovací, rastúci efekt - ak získame TOP pozície s jedným článkom a privedieme s ním na svoj web pravidelnú návštevnosť, môžeme to zopakovať s ďalším článkom, potom s ďalším atď.
  • “Bezplatná návštevnosť” - je však potrebné investovať do podporných procesov
  • Dôveryhodnosť, autorita, spoľahlivosť - tieto signály môže vysielať náš web, ak je na TOP pozíciach - ľudia viac dôverujú organickému vyhľadávaniu, ako plateným výsledkom vyhľadávania
  • Objektivita, férovosť - možnosť “súperiť” aj s gigantmi v obore
  • Užitočný SEO obsah môže pozitívne ovplyvňovať celkový marketingový lievik/tunel
  • Obsahuje a dopĺňa množstvo iných marketingových kanálov (sprostredkovanú návštevnosť, obsahový marketing, email marketing...)
  • Dynamickosť - tým, že ide o dynamické procesy, núti to k neustálemu zlepšovaniu, čo prefiltruje množstvo “konkurentov”

Nevýhody SEO:

  • Náročnosť: Dlhodobosť, systematickosť, zmysluplnosť
  • Opak exaktnosti - SEO je o pravdepodobnosti, mnohé procesy sú nemerateľné, dajú sa len odhadovať a predpokladať
  • Dynamickosť a nepredvídateľnosť - updaty Google algoritmu, zmeny vo vyhľadávaní, vplyv konkurentov
  • Pomalé výsledky, zvlášť pre nové weby - dá sa to prirovnať k chudnutiu, vidieť výsledky vyžaduje dlhodobé vhodné procesy.

Ako získať viac návštevnosti z Google vyhľadávania?

  • Cieliť obsah na témy a frázy, ktoré ľudia často vyhľadávajú v Google - k tomu je potrebný profesionálny nástroj (odporúčam ahrefs)
  • Budovať užitočný obsah
  • Podporovať dôležitý obsah odkazmi z iných webov

Ako cieliť obsah webu na frázy, ktoré ľudia vyhľadávajú v Google?

Prvý krok je zistiť, aké frázy ľudia v Google vyhľadávajú, v akom množstve a v akej forme. Ako môžeme zistiť, čo ľudia vyhľadávajú? S pomocou analýzy kľúčových slov.

Analýza kľúčových slov môže vyzerať napríklad takto.

Výsledkom analýzy kľúčových slov, môže byť takáto jednoduchá obsahová stratégia.

Na základe obsahovej stratégie môžeme postupne vytvárať zmysluplný užitočný obsah, ktorý je navyše cieliený na témy a frázy, ktoré ľudia v Google vyhľadávajú.

Je to základný prvý krok, ak chceme získavať návštevnosť z Google vyhľadávania.

Často však samotný obsah nemusí stačiť - zvlášť ak sa pohybujeme vo vysoko konkurenčnom prostredí. Vtedy nám môže pomôcť systematické budovanie spätných odkazov.

Odkazy môžeme budovať pre najdôležitejšie podstránky nášho webu - pre dôležitý obsah, kategórie eshopu, či nejaký konkrétny produkt (vhodnejšie môže byť cielenie na kategóriu, nie na produkt, ale to závisí od konkrétnej situácie). 

Ako budovať spätné odkazy?

ako robit seo 

Designed by Ahrefs

Pozrite si komplexný návod k budovaniu spätných odkazov.

Budovaním odkazov podporujeme v prvom rade tú konkrétnu URL/podstránku, na ktorú odkaz smeruje. V každom prípade však daný odkaz môže podporovať “silu” celého webu/domény a s pomocou interného prelinkovania sa môže získaná “SEO sila” prerozdeliť medzi ďalšie dôležité podstránky.

Preto môže byť efektívne zvoliť na podporu nielen najdôležitejšie URL, ale najmä také URL, ktoré získavajú najlepšie pozície v Google vyhľadávaní.

Efektívnejšie môže byť zlepšiť pozície pre frázy, ktoré získavajú 13 pozíciu a posunúť ich do TOP 10 alebo TOP 5, ako sa snažiť zlepšiť pozície pre frázy, ktoré sú na 98 pozícii.

Ako zistiť, ktoré URL nášho webu získavajú najlepšie pozície v Google vyhľadávaní?

  1. Najjednoduchší spôsob môže byť s pomocou profesionálneho nástroja Ahrefs, site explorer: do site explorera jednoducho zadáme konkrétnu URL adresu, a v zobrazených výsledkoch sa preklikneme na Organic keywords, prípadne na TOP pages (a pre konkrétnu TOP page si pozrieme kľúčové slová, ktorými cieli v Google vyhľadávaní)
  2. S pomocou Google Search console: klikneme na výkonnosť, označíme zobrazovanie pozícií, a vo filtrovaní výsledkov si necháme zobraziť výsledky podľa pozícii, a preklikneme si zobrazenia podľa strán, prípadne podľa dopytov.

Tip pre obrovské weby s komplexnou štruktúrou: Nechajte si navrhnúť profesionálnu informačnú architektúru webu s dôrazom na SEO

Ako napísať obsah na web tak, aby mohol získavať TOP pozície v Google vyhľadávaní?

  1. Šablóna pre základné typy článkov, ktoré môžu užitočne zodpovedať dôležité otázky potenciálnych klientov
  2. Dôležité je nastaviť základné SEO faktory
  3. Vytvorte pútavý nadpis
  4. Ako vytvoriť vhodnú URL adresu článku z pohľadu SEO

Zhrnutie - ako si vybrať vhodnú internetovú reklamu pre svoj web?

Možností na propagovanie webu je neúrekom. Spomenuli sme si len niektoré najzákladnejšie - a aj tak je čo robiť, aby sme stihli obsiahnúť len zlomok z ponúkaných možností.

Pri prokrastinácii, či postupne narastajúcom zúfalstve z nedostatočných rastov návštevnosti a rentability si môžeme spomenúť na jednu vec. Nik za nás nič neurobí. Ani keď sa poskladáme na kúsočky a vyplačeme sa do sucha.

Ak sa chceme pohnúť ďalej, najspoľahlivejším riešením je nečakať na spásu od niekoho iného a nejako začať. Postupne sa krok za krokom dopracovávať k želaným výsledkom.

Možností na to, čo môžeme robiť je veľa.

Na začiatok môže pomôcť jedno dôležité životné rozhodnutie - či sa rozhodneme žiť a fungovať v pravde, užitočnosti, reciprocite so spoločnosťou alebo nie.

Pretože, ak my sami nebudeme podporovať spoločnosť a pomáhať jej stále sa o trošku viac zlepšovať, z akého dôvodu by mala spoločnosť podporovať nás?

Ak sa nám podarí nájsť užitočný spôsob, ako reálne pomôcť našim zákazníkom vyriešiť nejaký ich akútny problém, dramaticky zvyšujeme pravdepodobnosť, že si u nás nielen nakúpia, ale o nás aj povedia svojim známym.

Spravíme tak prvý veľký krok k tomu, aby sme vybudovali úspešný web či biznis.


Autor:

Mgr. Martin Balko: 

Majiteľ a hlavný SEO špecialista

Majiteľ Poctive SEO, Parfumy LacnoZdrave Byliny, Zdrave bylinky a veľký fanúšik užitočnej optimalizácie vo všetkých životných úrovniach a činnostiach.

SEO sa venujem od roku 2010 - špecializujem sa na budovanie spätných odkazov. Zameriavam sa na dlhodobé výsledky, užitočnosť a skutočnú pomoc klientom a ich zákazníkom.

O SEO som prednášal na univerzite UKF v Nitre, firemných školeniach a webinári pre žiakov 60 stredných škôl ako podnikať s e-shopom.

Môj článok ako napísať motivačný list si bez akejkoľvek propagácie dodnes prečítalo viac ako 90 000 ľudí.

Vyštudoval som aplikovanú informatiku, prácu s CMS systémami a počítačové siete (CISCO). Vďaka mojej bakalárskej práci o CMS Joomla som si vytvoril svoje prvé e-shopy a weby.

V škole som viackrát získal prospechové štipendium a s našim tímom sme vyhrali celoročníkovú súťaž pre najlepšiu prácu na návrh PC siete pre celú univerzitu.

Kontaktujte nás

Informačné a rezervačné systémy na mieru

SEO služby

na mieru

Nie je nutné riešiť všetko - dôležité je získať nových zákazníkov, zlepšovať web a poskytovať užitočnosť.

Vývoj web aplikácií a programovanie intranetových riešení

Systematická tvorba obsahu, SEO stratégia

Vytvárajte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil čo najviac ľudí - témy si vyberajte cielene a vytvárajte postupne krok za krokom.

 

Komplexné SEO už od 100 Eur

Trápi vás obmedzený rozpočet? SEO služby poskytujeme rovnako veľkým aj malým webom, e-shopom či portálom.

Buďme v kontakte

Icon

Telefón

+421 908 049 780

Icon

Email

Icon

Adresa

Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK

Generuje redakčný CMS systém spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.