Publikované: 29.05.2023
Auktualizované: 27.03.2024
Aké sú základné spôsoby propagovania webu a druhy reklamy na internete? Spoznajte výhody a nevýhody jednotlivých druhov reklamy - napríklad PPC reklamy, youtube video reklamy atď.Postaviť si web a zarábať peniaze.
Čože? Takto to nefunguje?
No dobre, tak vám dám pár stovák Eur a rýchlo s tým niečo spravte, hlavne mi povedzte, čo mi viete sľúbiť, a kedy sa mi investované peniaze vrátia. Nech sa rýchlo sypú peniaze, lebo ja mám kopu výdajov.
Toto býva hlavnou marketingovou stratégiou nejedného majiteľa webu.
Rozmýšľať nad tým, ako vyžmýkať z podnikania čo najviac peňazí - samozrejme čo najrýchlejšie, najlacnejšie, bez nášho pričinenia. Je to pochopiteľný prístup. Ale rovnako pochopiteľné je aj to, že takýto prístup veľmi nefunguje. Možno len nejaký čas.
Ako však začať zarábať peniaze so svojim webom konzistentne?
Vhodnejšie môže byť zmeniť prístup a rozmýšľať úplne inak.
Rozmýšľať nad úplne iným typom otázok:
A až potom riešiť, aké sú druhy reklamy a ako propagovať svoj web.
V prvom rade je vhodné si uvedomiť, že samotný web s najväčšou pravdepodobnosťou sám od seba nebude zarábať vôbec nič. Pretože okrem nás takmer nik nevie, že náš web existuje.
Ak chceme s webom zarábať peniaze, ostávajú nám väčšinou na výber tieto možnosti, ako ho dostať do povedomia ľudí:
Tip: Každému, kto myslí propagovanie svojho webu vážne, odporúčam knihu Perennial Seller od Ryana Holidaya.
Ak aj máme sebelepší moderný web, s bezkonkurenčnou grafikou, vyladený zo všetkých možných pohľadov (rýchlosť, UX, technické nastavenia), stále to z pohľadu oslovovania zákazníkov a zarábania peňazí znamená len jedno.
Práve sme sa postavili na štartovaciu čiaru.
Pred nami sa začína otvárať kopa práce - ktorú buď krok za krokom začneme realizovať a postupne sa začneme približovať k akémusi “úspechu”, alebo budeme čakať na to, kto a kedy spraví túto prácu za nás.
Odpoveď je pritom pomerne jednoduchá - nikto a nikdy.
Pretože aj keď si najmeme najlepšiu agentúru na svete, nik za nás nespraví našu prácu. Medzi ktorú patrí:
Zvyšovanie hodnoty webu a služieb, ktoré ponúkame sa často začína u nás samotných.
Hodnota webu sa vyvíja aj podľa toho, ako dokáže web skutočne pomáhať ľuďom, riešiť ich problémy, nachádzať odpovede na ich otázky atď.
Ak chceme čokoľvek dávať, najprv to musíme mať.
Čiže ak chce web poskytovať nejakú hodnotu, tak je vhodné (ak nie aj nevyhnutné), aby túto hodnotu v sebe najprv rozvíjal majiteľ webu, či jeho správca.
Napríklad:
Zlepšovanie webu môžeme zabezpečiť zlepšovaním seba, osobnostným rastom, rastom hodnoty, ktorú vieme ponúkať.
Nejde však len o zlepšovanie profesných kvalít a znalostí, ale najmä o komplexný rozvoj osobnosti, medzi ktoré patrí napríklad:
Pretože ak máme silnejšiu intuíciu, empatiu a vnímavosť, tak vieme vhodnejším spôsobom precítiť a odhadnúť potreby našich zákazníkov, ponúkať im spoľahlivejší servis, zrozumiteľnejšie odkomunikovať svoju ponuku apod.
S analytickým a kritickým myslením sa spoľahlivejšie vyhneme rôznym chytrákom, ktorí z nás chcú vyžmýkať čo to dá, vieme si vyberať lepšie riešenia.
Tip: Poznáte tieto účinné spôsoby, ako rozvíjať empatiu?
Ak sa rozhodneme čisto pre svojpomocnú propagáciu, je vhodné myslieť na to, že nám nemusí ostávať dosť času, priestoru a prostriedkov na tú časť “self promo”, ktorú za nás nemôže spraviť nik iný - spomínané prednášky, školenia, konferencie a najmä zvyšovanie našej hodnoty.
Pretože spraviť web úspešným nie je o nejakom nastavení, jednorázovej udalosti či “konečnom zázraku”, ktorý všetko vyrieši.
Je to skôr proces, škola, cesta, výprava za dobrodružstvom, pri ktorom sa postupne učíme efektívnejšie riešiť potreby druhých a skutočne pomáhať svojim klientom.
Keby v príbehoch od Tolkiena na začiatku niekto povedal Frodovi, čo ho čaká pri výprave do Mordoru, je dosť možné, že by sa na to okamžite vykašľal.
Keďže však mal v sebe rozvinuté základné hodnoty (nezištnosť, empatiu, obetavosť, pohotovosť,..) a postupoval stále krok za krokom, nakoniec sa úspešne dopracoval do svojho cieľa.
A pritom sa stretával s nezištnou pomocou z mnohých strán - ťažko však dostane nezištnú pomoc niekto, kto nikdy takúto pomoc neposkytol niekomu inému.
Veľa z nás pozná podobné príklady zo svojho okolia - mnoho ľudí sa vyjadrilo, že keby vedeli, čo všetko ich čaká pri stavbe domu, tak sa do toho hádam nikdy nepustia.
Preto môže byť konštruktívne aj pri propagovaní webu vnímať tento proces ako sebazdokonaľovaciu možnosť.
Zaujímavosť:
Keď som si pred školením finančných poradcov ohľadom SEO náhodou vypočul prednášku o investovaní do ETF fondov, musel som upraviť úvod prednášky, ktorú som im následne prezentoval - Základné možnosti propagovania webu.
Úvod som upravil tak, že po vypočutí informácii o výnosoch a rizikách investícií v ETF fondoch som zhodnotil, že si nie som istý, či naši klienti, ktorí investujú podobné obnosy peňazí do SEO služieb, by nemali istejšie výnosy investovaním práve do ETF fondov.
Je tu však jeden zásadný rozdiel.
Investovaním peňazí do fondov sa toho moc nenaučíme - buď zarobíme, peniaze alebo nezarobíme. Ak náhodou nezarobíme, nemáme veľa možností, ako túto stratu kompenzovať. Iba ďalším investovaním.
Narozdiel od toho, investovaním (nielen) do SEO, alebo do propagácie webu či vlastného podnikania sa v prvom rade môžeme učiť najrôznejším procesom a princípom, ktoré v podstate môžeme v prípade “neúspechu” využiť pre iné projekty.
Takže pri propagovaní webu môže byť neraz rozhodujúci a veľmi dôležitý najmä náš postoj k všetkým potrebným procesom.
Rýchle a lacné riešenia (v zmysle skratiek a obchádzaní nevyhnutných procesov) väčšinou neexistujú. A ak existujú, prinášajú kopu vedľajších účinkov (napr. steroidy urýchlia a uľahčia proces získavania svalov, no ničia zdravie)
Preto je dôležité vedieť si vybrať najvhodnejšie riešenia pre nás. Riešením nemusí byť slepo platiť tisíce Eur najrôznejším špecialistom.
Ale zas je dobré naučiť sa základnej zásade “spokojného života”: ”pay the price”.
Môže byť vhodnejšie zaplatiť niekomu plnú sumu za jeho prácu, bez akéhokoľvek zjednávania a zliav - pretože nám potom môže danú prácu zrealizovať v oveľa väčšej pohode, ľahkosti, spokojnosti a môže pre nás spraviť maximum, čo je v jeho silách.
Čo väčšinou pri výpredajoch a dojednaných zľavách neplatí - zľava je často následkom zníženej kvality, odobraním nejakých služieb, parametrov atď.
Takisto si pri predplácaní rôznych služieb neobjednávame len samotnú službu. Ale platíme aj za to, že sa s pomocou daného dodávateľa vyhneme množstvu chýb, ktorým musí čeliť takmer každý, kto sa daným procesom venuje (v SEO to môžu byť najrôznejšie zakázané Black Hat Seo techniky, škodlivé odkazy z rôznych nevhodných webov atď).
Pri ceste za úspešným webom je nesmierne dôležitá vytrvalosť, odhodlanie, trpezlivosť, systematickosť, UŽITOČNOSŤ a najmä skutočná pomoc ľuďom.
Je preto vhodné byť pripravený nielen na dlhodobé procesy, ale aj na to, že VŽDY zaplatíme plnú cenu - či už si zvolíme “bezplatné” formy propagácie webu vo vlastnej réžii (vtedy zaplatíme v podobe času, energie, pozornosti, stresu, vzdelávaním, chybami atď), alebo či zvolíme iné formy spolupráce s rôznymi špecialistami.
Môže byť vhodné myslieť na jedno - ani najlepší atlét by neschudol 20 kg zo dňa na deň. Ani najkvalitnejšie semienka jablone nezabezpečia úrodu skôr, ako po niekoľkých rokoch.
To však neznamená, že by sme mali slepo tápať v marketingových vodách bez znateľných priebežných výsledkov.
Pozrime sa teda na základné spôsoby, ako so svojim webom oslovovať stále viac ľudí.
PPC reklamy (pay per click) predstavujú spôsob reklamy, kedy platíme za kliknutie na našu reklamu, alebo za zobrazenia našej reklamy.
Takéto reklamy môžu byť spustené na najrôznejších platformách, najčastejšie to bývajú reklamy v Google vyhľadávaní, na sociálnych sieťach, či v porovnávačoch cien, alebo na najrôznejších obsahových weboch, či vo videách.
Viac info o PPC reklamách nájdete tu: Porovnanie PPC reklám a SEO
Tip: Ak hľadáte skúsených PPC špecialistov, môžete osloviť tieto overené firmy:
Email marketing nám ako jeden z mála nástrojov ponúka možnosť byť v priamom kontakte so svojimi zákazníkmi - môžeme im zasielať buď priame výzvy k nejakej akcii/nákupu, alebo sa môžeme zamerať na dlhodobé budovanie vzťahu, podporu našej značky.
Email marketing môže byť významným zdrojom návštevnosti a konverzie pre weby a e-shopy, ak je realizovaný vhodným spôsobom.
V prvom rade vyžaduje vytvorenie vlastného emailingového zoznamu kontaktov.
Sprostredkovaná návštevnosť je návštevnosť, ktorú získavame z iných webov - z ktorých sa ľudia prekliknú na náš web.
Najčastejšie tým nie sú myslené platené reklamy na iných weboch ani návštevnosť z vyhľadávania či zo sociálnych sietí.
Ide o prirodzenú bezplatnú návštevnosť z iných webov - kedy je na inom webe umiestnený odkaz na náš web, cez ktorý sa naň môžu ľudia prekliknúť a dostať.
Sprostredkovaná návštevnosť sa teda získava s pomocou spätných odkazov (ktoré patria medzi najdôležitejšie SEO faktory), prípadne z bannerov či z rôznych affiliate odkazov a spoluprác. Táto návštevnosť predstavuje ďalší významný benefit budovania kvalitných spätných odkazov.
Spätné odkazy zároveň môžu pomáhať zlepšovať webu jeho dôveryhodnosť a autoritu vo svojom odbore (ak naň vedú odkazy z dôveryhodných autoritatívnych webov), zlepšovať jeho pozície v Google vyhľadávaní a ďalšie výhody.
Odporúčania od ľudí (word of mouth) predstavuje spôsob získavania návštevnosti, kedy iní ľudia majú tak dobrú skúsenosť s našim webom/produktom/službou/značkou, že o nej rozprávajú svojim známym, priateľom - či už osobne, “ústne”, alebo zdieľaním na internete a sociálnych sieťach.
Odporúčania od ľudí patria medzi najkvalitnejšiu návštevnosť, pretože väčšina ľudí dôveruje oveľa viac odporúčaniam svojich známych, ako reklame.
Priama návštevnosť predstavuje spôsob, kedy sa ľudia dostanú na náš web priamo - zadaním URL adresy nášho webu do internetového prehliadača - bez prekliknutia z iných webov.
Na to, aby niekto navštívil náš web priamo, musí náš web poznať.
Priama návštevnosť môže teda úzko súvisieť s budovaním našej značky, povedomia, dôveryhodnosti…
Tip: Pozrite sa na možnosti ako budovať dôveryhodnú značku
Sociálne siete nie sú vhodné len pre propagovanie reklám s pomocou PPC kampaní, ale môžeme ich využívať aj na bezplatné budovanie vlastného publika, fanúšikov, či komunity.
S pomocou sociálnych sietí môžeme získavať značnú časť návštevnosti pre svoj web, môžeme budovať vzťah a kontakt so svojimi zákazníkmi a môžeme oslovovať nových ľudí.
Samozrejme len za predpokladu, ak využívame sociálne siete zmysluplným, užitočným spôsobom, s dlhodobou stratégiou - nestačí len pridávať pravidelné príspevky, alebo si kúpiť umelé publikum.
Sociálne siete predstavujú nielen Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, ale môžu zahŕňať aj online komunikáciu so zákazníkmi s pomocou aplikácii ako je facebook messenger, whatsup a iné.
Video marketing využíva na propagovanie obsah v podobe videí - tieto videá bývajú najčastejšie publikované na youtube, tiktok a podobných platformách a najmä na samotnom webe.
Výhodou video marketingu je, že s jeho pomocou môžeme oslovovať veľké publikum ľudí, ktorí používajú najrôznejšie video platformy (youtube, tiktok) - bez videa to nie je možné
S pomocou videa je možné zrozumiteľnejšie a lepšie vysvetliť náročnejšie problematiky, prípadne zaujať pozornosť ľudí, pobaviť ich.
Tip: Natáčajte videá pre web, sociálne siete, produktové fotografie s pomocou profesionálov.
Podcasty umožňujú podobne ako video marketing osloviť ľudí avšak nie s pomocou videí, ale s pomocou audio súborov: môže ísť o nahrané hovorené slovo, prednášky, rozhovory, či školenia.
Síce ide o čosi náročnejšiu techniku propagácie, ako je to pri písanom texte, môže k tomu postačovať obyčajný diktafón. Ak však má byť podcast úspešný, vyžaduje takisto stratégiu, zmysluplnosť, užitočnosť atď.
Pri eventoch ide o stretávanie sa so svojím publikom - či už osobne na prednáškach, školeniach, konferenicách, alebo online cez videokonferencie, webináre atď.
Okrem iného je možné na týchto udalostiach využívať networking - predtým ako sa pustíte do networkingu, si prosím prečítajte podrobný návod, čo to je, ako sa robí a najmä ako sa nerobí v podobe knižky Nikdy nejedz sám.
SEO predstavuje techniky, aktivity a procesy, s pomocou ktorých môže web získavať lepšie pozície v Google vyhľadávaní, a tak môže získavať viac prirodzenej (organickej) návštevnosti z Google vyhľadávania.
Prirodzená návštevnosť z Google je bezplatná návštevnosť, väčšinou je však nevyhnutné investovať do procesov, ktoré pomôžu zabezpečiť lepšie pozície.
V SEO sa nedá garantovať získanie pozícií - nielenže o zoradení webov v Google vyhľadávaní rozhoduje samotný Google, navyše ide o dynamický proces, ktorý sa neustále mení.
Samotnému Google ide v prvom rade o to, aby si on sám zachoval vysokú návštevnosť. A to sa mu podarí len vtedy, ak bude poskytovať ľuďom čo najlepšie odpovede a riešenia na ich problémy.
Takže nebude zbytočne riskovať svoju návštevnosť a reputáciu tým, že by ponúkal na prvých pozíciach pochybné, nekvalitné či nové weby, ak má na výber množstvo lepších možností.
Preto, ak chceme s webom získavať lepšie pozície, je nevyhnutné, aby sme Google postupne “presvedčili” o tom, že si náš web “zaslúži” lepšie pozície.
Toto presviedčanie sa dá realizovať mnohými postupnými krokmi, posilňovaním dôveryhodnosti, autority, unikátnosti webu - napríklad s pomocou užitočného obsahu, získavaním odkazov z iných webov apod.
Prvý krok je zistiť, aké frázy ľudia v Google vyhľadávajú, v akom množstve a v akej forme. Ako môžeme zistiť, čo ľudia vyhľadávajú? S pomocou analýzy kľúčových slov.
Analýza kľúčových slov môže vyzerať napríklad takto.
Výsledkom analýzy kľúčových slov, môže byť takáto jednoduchá obsahová stratégia.
Na základe obsahovej stratégie môžeme postupne vytvárať zmysluplný užitočný obsah, ktorý je navyše cieliený na témy a frázy, ktoré ľudia v Google vyhľadávajú.
Je to základný prvý krok, ak chceme získavať návštevnosť z Google vyhľadávania.
Často však samotný obsah nemusí stačiť - zvlášť ak sa pohybujeme vo vysoko konkurenčnom prostredí. Vtedy nám môže pomôcť systematické budovanie spätných odkazov.
Odkazy môžeme budovať pre najdôležitejšie podstránky nášho webu - pre dôležitý obsah, kategórie eshopu, či nejaký konkrétny produkt (vhodnejšie môže byť cielenie na kategóriu, nie na produkt, ale to závisí od konkrétnej situácie).
Pozrite si komplexný návod k budovaniu spätných odkazov.
Budovaním odkazov podporujeme v prvom rade tú konkrétnu URL/podstránku, na ktorú odkaz smeruje. V každom prípade však daný odkaz môže podporovať “silu” celého webu/domény a s pomocou interného prelinkovania sa môže získaná “SEO sila” prerozdeliť medzi ďalšie dôležité podstránky.
Preto môže byť efektívne zvoliť na podporu nielen najdôležitejšie URL, ale najmä také URL, ktoré získavajú najlepšie pozície v Google vyhľadávaní.
Efektívnejšie môže byť zlepšiť pozície pre frázy, ktoré získavajú 13 pozíciu a posunúť ich do TOP 10 alebo TOP 5, ako sa snažiť zlepšiť pozície pre frázy, ktoré sú na 98 pozícii.
Možností na propagovanie webu je neúrekom. Spomenuli sme si len niektoré najzákladnejšie - a aj tak je čo robiť, aby sme stihli obsiahnúť len zlomok z ponúkaných možností.
Pri prokrastinácii, či postupne narastajúcom zúfalstve z nedostatočných rastov návštevnosti a rentability si môžeme spomenúť na jednu vec. Nik za nás nič neurobí. Ani keď sa poskladáme na kúsočky a vyplačeme sa do sucha.
Ak sa chceme pohnúť ďalej, najspoľahlivejším riešením je nečakať na spásu od niekoho iného a nejako začať. Postupne sa krok za krokom dopracovávať k želaným výsledkom.
Možností na to, čo môžeme robiť je veľa.
Na začiatok môže pomôcť jedno dôležité životné rozhodnutie - či sa rozhodneme žiť a fungovať v pravde, užitočnosti, reciprocite so spoločnosťou alebo nie.
Pretože, ak my sami nebudeme podporovať spoločnosť a pomáhať jej stále sa o trošku viac zlepšovať, z akého dôvodu by mala spoločnosť podporovať nás?
Ak sa nám podarí nájsť užitočný spôsob, ako reálne pomôcť našim zákazníkom vyriešiť nejaký ich akútny problém, dramaticky zvyšujeme pravdepodobnosť, že si u nás nielen nakúpia, ale o nás aj povedia svojim známym.
Spravíme tak prvý veľký krok k tomu, aby sme vybudovali úspešný web či biznis.
Majiteľ a hlavný SEO špecialista
Majiteľ Poctive SEO, Parfumy Lacno, Zdrave Byliny, Zdrave bylinky a veľký fanúšik užitočnej optimalizácie vo všetkých životných úrovniach a činnostiach.
SEO sa venujem od roku 2010 - špecializujem sa na budovanie spätných odkazov. Zameriavam sa na dlhodobé výsledky, užitočnosť a skutočnú pomoc klientom a ich zákazníkom.
O SEO som prednášal na univerzite UKF v Nitre, firemných školeniach a webinári pre žiakov 60 stredných škôl ako podnikať s e-shopom.
Môj článok ako napísať motivačný list si bez akejkoľvek propagácie dodnes prečítalo viac ako 90 000 ľudí.
Vyštudoval som aplikovanú informatiku, prácu s CMS systémami a počítačové siete (CISCO). Vďaka mojej bakalárskej práci o CMS Joomla som si vytvoril svoje prvé e-shopy a weby.
V škole som viackrát získal prospechové štipendium a s našim tímom sme vyhrali celoročníkovú súťaž pre najlepšiu prácu na návrh PC siete pre celú univerzitu.
Nie je nutné riešiť všetko - dôležité je získať nových zákazníkov, zlepšovať web a poskytovať užitočnosť.
Vytvárajte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil čo najviac ľudí - témy si vyberajte cielene a vytvárajte postupne krok za krokom.
Trápi vás obmedzený rozpočet? SEO služby poskytujeme rovnako veľkým aj malým webom, e-shopom či portálom.
+421 908 049 780
Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK